Fiscul francez vrea o parte a veniturilor Google
Publicitatea online franceză ar putea fi impozitată, iar banii vor fi folosiţi în scop cultural.
Articol de Roxana Vasile, Paris, 08 Ianuarie 2010, 07:31
Un raport remis ministrului francez al culturii, Frédéric Mitterrand, propune crearea în Hexagon a unei taxe pe veniturile publicitare de pe Internet. Scopurile acestei taxe ar fi ameliorarea ofertei legale de bunuri culturale postate on-line, între care site-urile de presă, precum şi remunerarea creatorilor.
Anul trecut, în Franţa a fost adoptată o lege care prevede sancţiuni aspre în cazul celor care piratează produse culturale.
Printre cele peste 20 de propuneri aflate pe masa ministrului Frédéric Mitterand, menite să vină în sprijinul creatorilor de bunuri culturale postate on-line, figurează şi cea a punerii în aplicare a unei taxe pe veniturile publicitare pe Internet, pentru finanţarea în special a sectorului muzical, afectat de descărcări ilegale, şi a presei pe Internet.
Se propune ca această taxă, supranumită Google, pentru că celebrul motor de căutare ar urma să fie cel mai lovit, să se aplice societăţilor aflate în Europa.
Principiul ar fi următorul: nu contează în ce ţară se află operatorul Internet - pentru Google este vorba de Irlanda, important este ca internautul care accesează un banner sau un link publicitar să fie localizat în Franţa. În acel moment, operatorului, care va avea obligaţia să-şi declare veniturile din publicitate, i-ar fi prelevate între 1 şi 2% din aceste venituri, sumă care ar fi vărsată direct la bugetul statului.
Ar urma să fie, de asemenea, stabilit un prag pentru a se evita penalizarea excesivă a micilor regii independente. Pentru punerea în practică a acestei taxe, care ar aduce anual între 10 şi 20 de milioane de euro, este însă nevoie de asentimentul Comisiei Europene.
Pe masa ministrului culturii, Frédéric Mitterrand, se mai află o propunere, pentru ca tinerii să fie incitaţi să descarce legal muzică de pe Internet. În acest sens ar putea fi creată o cartelă de 50 de euro, din care jumătate să fie finanţaţi de stat şi de profesioniştii din domeniu. Cartela va permite accesul pe o serie de site-uri. Este propus, totodată, un preţ unic pentru cărţile postate on-line.
De asemenea filmele ar urma să fie accesibile pe baza unui abonament la 22 de luni de la data ieşirii lor pe marile ecrane, faţă de 36 de luni în prezent.