Dosarul VW ia amploare
Scandalul emisiilor de la Volkswagen s-ar putea dovedi un moment crucial pentru industria auto din întreaga lume, ar putea avea repercursiuni profunde şi de lungă durată.
30 Septembrie 2015, 05:19
Scandalul emisiilor de la Volkswagen s-ar putea dovedi un moment crucial pentru industria auto din întreaga lume, ar putea avea repercursiuni profunde şi de lungă durată, mult peste profilul de creditare al grupului german, se arată într-un raport publicat de Agenţia de evaluare financiară Fitch Ratings, citată de Reuters.
În timp ce concernul Volkswagen anunţă măsuri radicale de corectare a softului care păcăleşte instalaţiile de testare a noxelor, scandalul emisiilor ar putea duce la o regândire a propunerii privind introducerea unei noi taxe auto în Norvegia, favorabilă maşinilor cu emisii scăzute.
Şi Spania, Elveţia, Italia, Olanda sau Belgia au retras de pe piaţă vehicule Volkswagen cu motoare diesel echipate cu softul incriminat, în vreme ce în Suedia procurorii iau în considerare deschiderea unei investigaţii legate de un potenţial caz de corupţie.
Criza motoarelor diesel ar putea avea în economia europeană consecinţe la fel de radicale ca şi problema imigranţilor.
Astăzi, compania germană Volkswagen, unul dintre cei mai importanţi producători de vehicule pe motorină de pe continent, a anunţat că intenţionează să repare până la 11 milioane de maşini cu motoare diesel echipate cu softul care permite păcălirea instalaţiilor ce testează noxele la ieşirea gazelor din ţeava de eşapament.
Costurile sunt estimate la peste 6,5 miliarde de dolari. Este vorba despre cinci milioane de automobile Volkswagen, 2,1 milioane Audi, 1,2 milioane Skoda şi 1,8 milioane de vehicule comerciale uşoare.
Volkswagen este implicat într-un scandal de amploare, după ce a recunoscut că a echipat 11 milioane de maşini vândute la nivel mondial cu un soft ce falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.
Scandalul a forţat demisia directorului general, Martin Winterkorn, înlocuit rapid cu Matthias Müller directorul Porsche, una dintre cele 12 mărci care aparţin concernului Volkswagen.
În zilele următoare, Volkswagen va propune clienţilor săi să vină, să-şi modifice modelele diesel echipate cu softul ce permite manipularea testelor de emisie, şi în luna octombrie va informa autorităţile cu privire la soluţiile tehnice pe care le va furniza, a declarat noul lider, într-un discurs ţinut aseară, în faţa managerilor de top ai concernului reuniţi la sediul central de la Wolfsburg.
Este prea curând să estimăm implicaţiile depline pentru producătorii auto, furnizori şi alte grupuri legate de industria auto, dar ne aşteptăm ca întregul sector să fie afectat în diferite grade - susţin experţii Agenţiei de evaluarea financiară Fitch Ratings, citaţi de Reuters.
Una dintre primele consecinţe este reevaluarea ţintelor de limitare a emisiilor de către autorităţile de reglementare, care ar putea adopta măsuri mai dure.
Acestea ar putea conduce la o schimbare radicală a structurii populaţiei rutiere de pe arterele de asfalt ale Europei, dar nu numai atât.
Actualele şi viitoarele măsuri vor fi cruciale pentru atenuarea sau, din contră, extinderea impactului scandalului asupra profilului de credit al grupului german şi al transformărilor din industria auto, apreciază Fitch.
Testele privind emisiile vor fi mai dure fără îndoială şi vor fi mai apropiate de condiţiile normale de trafic.
De asemenea, ar putea creşte vânzarea de vehicule electrice şi hibride, iar unii consumatori ar putea renunţa la motoarele diesel pentru cele pe benzină.
Aceste evoluţii vor avea un impact mai mare asupra producătorilor auto din Europa, decât asupra rivalilor lor din SUA şi Asia, avertizează Fitch.
De cu totul altă opinie este ministrul german al economiei, Sigmar Gabriel, care, potrivit Reuters, consideră că scandalul emisiilor nu va deteriora economia Germaniei dacă Volkswagen va lua măsuri rapide şi curpinzătoare.
El a minimalizat impactul economic al crizei, apreciind că firma a gestionat problema într-un mod adecvat.