Cum a devenit internetul o amenințare pentru Kremlin
De miercuri, în Federația Rusă a intrat în vigoare o reglementare care cere utilizatorilor de rețele Wi-Fi aflate în locuri publice să își decline identitatea.
14 August 2014, 08:36
În Rusia intră în vigoare o hotărâre de guvern de la sfârşitul lunii iulie potrivit căreia utilizatorii de Wi-Fi din reţelele deschise aflate în locuri publice trebuie să îşi decline identitatea.
Reglementarea este denumită de utilizatori, mai pe scurt, Wi-Fi cu buletin, deşi identificarea se va face prin mai multe modalităţi online.
Nu a existat o dezbatere publică a acestei reglementări şi propagarea ei printre utilizatori s-a făcut cu o întârziere de aproape o săptămână, venind la scurt timp după ce s-au anunţat sancţiunile impuse de Rusia prin interzicerea importurilor de produse alimentare din ţările Uniunii Europene şi din Statele Unite.
Astfel, efectul produs asupra cetăţenilor a fost mai puternic. Pentru utilizatorii de internet această reglementare nu este singura interdicţie.
Se discută diverse măsuri care să limiteze fie accesul militarilor la internet, după publicarea de poze cu posibila identificare a coordonatelor din estul Ucrainei, fie utilizarea de către funcţionarii publici a conturilor personale de e-mail pentru corespondenţa de serviciu, asta după ce au apărut în presă e-mailuri ale unui ministru în urma spargerii unui cont.
Din 2016, o nouă reglementare
Există, însă, încă o reglementare semnată care are o perioadă de graţie în implementare de aproape un an.
De la 1 septembrie 2016, bazele de date care conţin informaţii personale ale utilizatorilor ruşi nu pot fi păstrate decât pe teritoriul Rusiei.
Este vorba nu doar de nume şi numărul de buletin, ci şi de corespondenţă, cumpărături, deplasări, cărţi de credit, date care pot fi stocate pe serverul unei companii cum este Amazon, la cumpărarea unor cărţi, sau Facebook, Twitter ori Google.
Entitatea rusă care se ocupă de respectarea reglementărilor în comunicaţii va avea dreptul să blocheze sursele care nu se conformează. Lăsând la o parte dificultăţile pe care le creează companiilor respective, măsura pare mai degrabă un semnal clar adresat proprii populaţii, care trebuie să ştie că fiecare pas îi este urmărit.
A crescut deja o generaţie care nu a avut gustul Cortinei de Fier. Sigur, subiectul se poate trata şi altfel: nu ar trebui să se implice guvernele, ci situaţia ar trebui reglementată direct de utilizatorii de internet şi de companiile care stochează şi pot utiliza aceste date pentru studii de marketing, de exemplu.
Ce urmează? Se poate spune de pe acum că se lucrează şi la un sistem rusesc de plată cu cardul, dar este mai complicat şi implementarea va dura mai mult.
Este clar că vor fi şi alte reglementări, pentru că trebuie întreţinută atmosfera. Prima reacţie pe internet, adevărate competiţii de bancuri cu gust amar.