Controlorii de trafic aerian din Spania îşi cer scuze
Controlorii de trafic aerian îşi cer scuze pentru haosul provocat în aeroporturile spaniole de greva de la sfârşitul săptămânii trecute care a închis spaţiul aerian al ţării.
07 Decembrie 2010, 20:20
În Spania, controlorii de trafic îşi cer scuze pentru haosul provocat în aeroporturile spaniole de greva de la sfârşitul săptămânii trecute.
Din cauza acestei greve, spaţiul aerian al Spaniei a fost total închis aproape 24 de ore, ceea ce a determinat guvernul să decreteze starea de urgenţă în ţară, pentru prima oară de la reinstaurarea democraţiei, în 1977.
Acum guvernul calculează pierderile şi stabileşte responsabilităţile.
Agenţiile şi hotelurile au pierdut câteva sute de milioane de euro, la asta adăugându-se pierderile suportate de companiile aeriene.
Cât despre pagubele personale, fiecare dintre pasagerii afectaţi are dreptul să depună o plângere şi să ceară despăgubiri.
Motivarea sindicatelor în ceea ce priveşte protestul
"Guvernul, în loc să admită că legea era proastă şi să începem negocierile, a recurs la un decret care tăia şi mai mult drepturile şi potrivit căruia controlorii trebuie să lucreze în contul zilelor de concediu, de maternitate sau de boală.
"Aceasta a fost picătura care a umplut paharul. Ne cerem scuze, dar această reacţie ieşită din comun poate să aibă loc numai dacă un colectiv a ajuns la limită", a declarat liderului sindical de la Uniunea Sindicală a Controlorilor de Trafic aerian.
El a adăugat că acest lucru nu se poate repeta şi că protestul putea fi evitat dacă exista din partea guvernului un semn că s-ar dori negocierea pentru aceste ore de muncă.
"Era suficientă o conversaţie telefonică de cinci minute şi nu se ajungea aici", a mai spus liderul sindical de la Uniunea Sindicală a Controlorilor de Trafic aerian.
El a explicat încă o dată marţi că numărul de ore prevăzut de noua lege din domeniu era de 1670 pe an, mult peste media de 1300 de ore pe an, la nivel european.
Având deja această lege care îi obliga pe controlori la prea multe ore de muncă, fără zile de pauză, spun ei, supunându-se unui stres prea mare, guvernul a mai emis şi decretul de vineri, care a provocat haosul de la sfârşitul săptămânii, care a dus la închiderea spaţiului aerian şi la decretarea stării de urgenţă.
Sindicatele invită la negocieri
Într-o scrisoare deschisă către ministerul dezvoltării, unul dintre controlori explică motivele protestului şi invită la negocieri.
Din datele furnizate de acesta, reiese că Autoritatea Civilă Aeronautică, firma care angajează controlorii de trafic, datorează pentru investiţiile în aeroporturi 13 miliarde de euro.
De asemenea, potrivit liderului de sindicat aşa-zisele privilegii ale controlorilor, printre care salariile de două sute de mii de euro sau chiar peste trei sute de mii de euro pe an, în unele cazuri, sunt conforme cu recomandările organismelor internaţionale din domeniu, din motive de securitate în traficul aerian.
Tot din datele furnizate de liderul de sidicat mai reiese că pentru a gestiona traficul aerian în mod optim este nevoie sau de mai mulţi controlori, sau de închiderea unor aeroporturi.
Controlorii spanioli sunt deschişi negocierilor - mai spun reprezentanţii acestei categorii, fără să uite însă de obligaţia principală de a supraveghea şi în special de a asigura securitatea traficului aerian.
Până la doritele negocieri, controlorii se vor confrunta acum cu o serie de audieri deschise de procuraturile regionale din toate centrele unde au fost refuzate condiţiile de muncă şi unde s-a produs haosul din cea mai lungă minivacanţă din Spania, care a produs pierderi de cel puţin trei sute de milioane de euro.