Consiliul Audiovizualului din R. Moldova a sancţionat patru televiziuni
Televiziunile au fost avertizate public pentru favorizarea unor candidaţi la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie.
Articol de Natalia Zaharescu-Radio Chişinău, 18 Octombrie 2016, 00:02
Consiliul Coordonator al Audiovizualului de la Chişinău a aplicat ieri, sancţiuni mai multor televiziuni pentru reflectarea părtinitoare a campaniei electorale din Republica Moldova sau pentru favorizarea unor candidaţi la alegeri
Acestea au fost avertizate public pentru favorizarea unor candidaţi la prezidenţiale, dar efectul acestor sancţiuni nu se va putea face simţit decât după alegeri.
Raportul arată că patru posturi de televiziune aflate în proprietatea lui Vladimir Plahotniuc, prim vicepreşedintele Partidului Democrat, îl favorizează pe candidatul PD Marian Lupu, iar două posturi aflate sub influenţa politică a Partidului Socialiştilor îl favorizează pe Igor Dodon.
Preşedintele CCA, Dinu Ciocan a spus că sancţiunile prevăzute de Codul Audiovizualului sunt destul de brânde şi se aplică gradual, după fiecare raport prezentat.
Dinu Ciocan:Situaţia este destul de gravă, sunt favorizări masive ale unor concurenţi electorali, de aceea nu ne rămâne decât să sancţionăm orice apel - nu ştiu dacă el mai are sens sau care va fi efectul el, la fel precum şi efectul sancţiunilor pe care le aplicăm, din păcate. Noi avem nevoie de modificări la Codul Audiovizualului, să prevadă nişte măsuri mult mai dure, în special în perioada campaniilor electorale.
Centrul pentru jurnalist independent şi Asociaţia presei independente, care monitorizează în paralel televiziunile în campania electorală a recomandat Consiliului Coordonator al Audiovizualului să facă mai multe rapoarte de monitorizare pentru a putea fi aplicate mai multe sancţiuni.
Membrii CCA au precizat ieri că acest lucru nu este posibil în conformitate cu legislaţia, menţionând că pe parcursul acestei campanii electorale consiliul va face trei rapoarte de monitorizare. Ca să poată sista emisia unor posturi TV care încalcă legislaţia, ar trebui făcute cel puţin patru rapoarte de monitorizare.
Codul audiovizualului prevede aplicarea graduală a sancţiunilor, după cum urmează: avertizarea publică, după care urmează amenda, care se ridică la cel mult 5.400 de lei, adică aproximativ 250 de euro, retragerea dreptului de a difuza anunţuri publicitare pentru o perioadă, suspendarea licenţei de emisie pentru o perioadă şi retragerea licenţei de emisie.