Comerţul mondial cu cărbuni şi grâu, afectat de inundaţii
Din cauza ponderii ridicate a Australiei în comerţul mondial cu produse cheie precum grâu si cărbuni, consecinţele pierderilor de producţie provocate de inundaţii se resimt pe întregul glob.
Articol de Dinu Dragomirescu, 18 Ianuarie 2011, 10:24
Datorită ponderii ridicate a Australiei în comerţul mondial cu câteva produse cheie, între care grâu si cărbuni, consecinţele pierderilor de producţie provocate de gravele inundaţii care s-au abătut asupra nord-estului ţării se resimt pe întregul glob.
Inundaţiile “de proporţii biblice”, pentru a relua expresia unui om politic australian, care afectează de mai bine de o lună statul Queensland, devastând o suprafaţă comparabilă cu cea însumată a Franţei si Germaniei, s-au soldat până acum cel puţin 24 de victime omeneşti.
Acest bilanţ parţial consemnează pierderi umane mai mici decât cele provocate de incendiile de arbuşti din statul Victoria din 2009, care au secerat 131 de vieţi. In schimb, daunele materiale sunt considerabil mai mari.
Autorităţile australiene consideră că, în termeni economici, este vorba de cel mai mare dezastru natural din istoria ţării.
Pierderile de producţie şi distrugerile provocate infrastructurii de actualul cataclism, ce-şi are originea în cele mai abundente precipitaţii înregistrate vreodată de serviciile meteorologice din aceasta ţară, ar putea atinge circa 13 miliarde de dolari, adică echivalentul unui punct procentual de creştere a produsului intern brut australian, estima Warwick McKibbin, membru al consiliului de administraţie al băncii centrale a ţării.
Este vorba de un bilanţ parţial, care ar mai putea suferi modificări întrucât sezonul umed încă nu s-a terminat.
Distrugerile de recoltă provocate de inundaţii nu afectează numai Australia. Ţara cangurilor fiind un mare exportator mondial de grâu, pierderile de recoltă au condus şi la o majorare a preţului acestei cereale pe piaţa internaţională, mai ales că, în ultima perioadă, şi alte ţări agricole au fost confruntate cu calamităţi naturale.
Consecinţe globale are şi inundarea a peste 40 de mine de cărbune, dar şi a căilor ferate, şoselelor şi porturilor australiene prin care cărbunele extras ia calea exportului, în primul rând spre Asia.
Preţul cărbunelui ar putea creşte din cauza inundaţiilor
Australia contează cu peste 50 % din exportul mondial de cărbune cocsificabil, care serveşte la fabricarea oţelului, iar circa 90% din cărbunele cocsificabil exportat de Australia provine din statul Queensland. Australia este de asemenea al doilea mare exportator mondial de cărbune energetic, adică destinat producerii de energie electrică şi termică.
Perspectiva reducerii cu aproape 14 milioane de tone, respectiv cu circa 5%, a ofertei mondiale de cărbune cocsificabil din cauza inundaţiilor din Australia ar putea propulsa preţul acestei resurse de la 225 de dolari tona la circa 293 dolari in trimestrul al doilea din 2011, ceea ce ar corespunde unei creşteri cu circa 30%.
Unii analişti nu exclud un salt al preţului spot al cărbunelui cocsificabil chiar la peste 400 de dolari tona, în vreme ce prognoza agenţiei Moody’s evocă un preţ de 300 de dolari. In 2008, ultima dată când minele australiene s-au confruntat cu inundaţii importante, preţul spot al cărbunelui cocsificabil a urcat până la 350-375 de dolari pe tonă.
Pe piaţa cărbunelui energetic, impactul actualelor inundaţii din Australia este mai redus. Preţul tonei ar putea totuşi egala sau chiar depăşi nivelul de 179 de dolari, atins după inundaţiile din 2008.
Una din consecinţele actualei paralizii a exportului australian provocate de inundaţii este scăderea cu 30% faţă de luna decembrie 2010 a indicelui de referinţă al preţului transportului maritim de mărfuri in vrac, aşa numitul „Baltic Dry Index”.
Multe din cargourile utilizate până de curând de exportatorii australieni şi devenite acum disponibile şi-au oferit serviciile pe alte rute maritime, mai ales în Oceanul Atlantic, generând un excedent de ofertă. Navelor existente li se vor adăuga în acest an peste 240 de cargouri de mare capacitate aflate actualmente în construcţie în diverse şantiere navale din lume.