Bulgarii își extind rapid liniile de metrou
Numai în acest an la Sofia au fost inaugurate două tronsoane de metrou, dintre care unul până la aeroport. În România, magistrala Drumul Taberei e începută de patru ani.
Articol de Petio Petkov, corespondent RRA în Bulgaria, 08 Mai 2015, 15:56
La Sofia a fost inaugurat un nou tronson de metrou în lungime de trei kilometri care leagă orașul de zona de birouri din sud.
Astfel, lungimea celor două magistrale de metrou ale Sofiei ajunge acum la aproape 40 de kilometri și 34 de stații.
În ultima vreme bulgarii au avut un ritm susținut de extindere a metroului. Anul acesta, a mai fost inaugurat tronsonul care ajunge la aeroportul internațional al capitalei.
Și extinderea va continua, spre șoseaua de centură, proiect prevăzut a se încheia în 2016. Autoritățile mai promit și că până la finele anului vor demara construcția magistralei 3, cu lungime inițială de 11 kilometri.
Potrivit administrației, în 2018 lungimea metroului trebuie să atingă 63 de kilometri.
Istorie recentă
Prima linie a metroului din Sofia cu o lungime de 6,5 kilometri și cinci stații a devenit funcțională la începutul lui 1998.
Proiectarea a demarat în 1975 iar lucrările de construcție – în 1978. Criza din anii '80 a blocat practic realizarea proiectului. Lucrările de construcție au fost reluate în 1995.
Metroul este folosit zilnic de 400.000 de călători – aproape o treime din populația capitalei.
Prețul biletului de călătorie este acum de 1 leva, echivalentul a 2,2 lei.
Stația „Serdica 2” din centrul capitalei bulgare a devenit un muzeu subteran inedit cu artefacte din epoca preromană și din cea romană, când orașul a fost unul din centrele urbane ale imperiului.
Metroul din Sofia, "de interes național"
Metroul face parte din lista cu obiecte de importanță națională cea ce înseamnă că finanțarea se face din bugetul național, cel al capitalei și – cea mai mare parte, din fondurile europene. Guvernul Borisov a cerut de la Comisia europeană majorarea de la 80 la 85% a părții de finanțare europeană la proiectele de transport – metroul și noile autostrăzi.
"Costul unui kilometru de drum subteran este de 2-3 ori mai mic decât cel la Budapesta, Varsovia și Praga", susține primul ministru Boiko Borisov.
La construcție participă companii bulgare asociate cu o firmă din Turcia.
Vagoane "Rusici" din Rusia
Primele trenuri pentru metroul din Sofia au fost produse în anii '90 la uzina „Metrovagonmaș” din Rusia. Au fost importate 48 de vagoane care permit viteza maximă de 90 km/oră.
După 2005 au fost livrate trenuri mai moderne „Rusici”, produse tot la „Metrovagonmaș”. Acum circula în total 40 de trenuri din acest model, cu 120 vagoane duble.
Comparație cu metroul bucureștean
În București, ritmul de construcție la metrou este mai lent. Singurul tronson inaugurat la București după 1990 este cel din Bucureștii Noi, cu doua stații, Pajura și Parc Bazilescu.
La acest tronson s-a lucrat timp de 20 de ani, până în 2011.
Lucrările la magistrala 5 Drumul Taberei au început în același an 2011, dar nici acum nu au fost încheiate.
București | Sofia | |
Număr de stații | 51 | 34 |
Număr de kilometri | 70 | 40 |
Călători pe zi | 600.000 | 400.000 |
Preț pe călătorie | 2,5 lei | 2,2 lei |