"Ambuscadă de marketing" la Jocurile Olimpice
Organizatorii au semnale că unele companii pregătesc o ”ambuscadă de marketing” şi vor încerca să profite de expunerea oferită de Olimpiadă pentru a-şi prezenta produsele.
Articol de Dan Vasiliu, corespondent RRA în Marea Britanie, 19 Iulie 2012, 18:18
Copiii care se vor alinia de-a lungul rutei pe care vor defila sportivii prin Parcul Olimpic au fost sfătuiţi să poarte ”încălţări confortabile, fără embleme vizibile sau pantofi Adidas”.
Măsura face parte din programul de protejare a sponsorilor olimpici, care au investit sume uriaşe în proiectul olimpic şi acum încearcă să obţină profituri mult mai mari de pe urma expunerii de care vor beneficia.
Pentru ca efectul să fie cât mai mare, firmele concurente vor fi interzise în preajma arenelor olimpice, interdicţia aplicându-se până la o distanţă de 200 de metri.
Spre exemplu, comercianţii din Parcul Olimpic nu vor putea accepta decât carduri Visa, bancomatele unde puteau fi folosite şi alte tipuri de carduri fiind eliminate din preajma arenelor.
De asemenea, cartofii prăjiţi nu vor putea fi comercializaţi decât de lanţul de magazine McDonald's, singura concesie care a fost făcută fiind pentru cei care vând tradiţionalul "fish and chips” - peşte cu cartofi prăjiţi.
Aceste interdicţii au înfuriat multe dintre firmele care au fost implicate în procesul de construire al Parcului Olimpic, spre exemplu, dar care, din cauză că nu sunt sponsori oficiali, nu au putut să îşi promoveze activitatea.
Pe de altă parte, organizatorii au semnale că unele companii pregătesc o ”ambuscadă de marketing” şi vor încerca să profite de expunerea oferită de Olimpiadă pentru a-şi prezenta produsele fără a se număra printre sponsorii competiţiei.
Astfel, nu este exclusă apariţia unor animale care să poarte însemnele anumitor firme sau este posibil ca spectatorilor care vor urmări întrecerile sportive să le fie date gratuit în cantităţi importante haine sau alte produse promoţionale cu însemnele anumitor companii.
Organizatorii susţin că în pregătirea acestor campanii, unele firme au investit mult mai mult decât au făcut-o companiile care se află pe lista sponsorilor oficiali, dar au precizat că sunt pregătiţi să combată orice acţiune ilegală de marketing, în acest sens fiind pregătiţi special circa 270 de agenţi.
Aceştia vor avea dreptul de a interveni şi de a opri orice campanie publicitară care se desfăşoară în spaţiile din preajma arenelor şi vor putea confisca toate produsele promoţionale, dar şi pe cele contrafăcute care sunt oferite spre vânzare.
Dar aceste restricţii îi vor afecta în vreun fel pe spectatorii care vor intra în Parcul Olimpic purtând însemne ale unor firme concurente? Organizatorii dau asigurări că nu.
”Spectatorii nu trebuie să fie îngrijoraţi” spune Alice Nugent, directorul departamentului de publicitate din cadrul oficiului olimpic însărcinat cu această misiune.
”Ei nu vor comite nicio infracţiune dacă vor veni îmbrăcaţi în tricouri sau alte haine cu însemne ale altor firme. De asemenea, nu vom întreprinde nimic nici împotriva celor care vor încerca să intre în Parcul Olimpic cu obiecte promoţionale primite pe stradă, dar vor fi rugaţi să le lase la intrare” a adăugat Alice Nugent.
În schimb, firmele care nu vor respecta regulile impuse riscă amenzi de până la 20 de mii de lire sterline, în cazurile în care se constată încălcări grave amenzile neavând o limită maximă.