Vulcanul islandez afectează economia globală
Pierderile companiilor aeriene asiatice se ridică la 40 de milioane de dolari pe zi, japonezii nu mai găsesc somon norvegian, FC Barcelona traversează Europa cu autocarul pentru a juca în Ligă
Articol de Sorin Solomon, 20 Aprilie 2010, 14:03
Pierderile operatorilor aerieni din Asia-Pacific, ale căror aeronave au rămas la sol din cauza norului de cenuşă vulcanică venit din Islanda, sunt estimate la circa 40 de milioane de dolari pe zi, a precizat Asociaţia companiilor aeriene din Asia-Pacific, informează AFP.
"Toate părţile implicate trebuie să înceapă urgent o examinare a situaţiei globale pentru a dispune de toate informaţiile privind adevărata natură a norului de cenuşă din Europa", a declarat Andrew Herdman, director general al asociaţiei.
Asociaţia Internaţională de Transport Aerian, care reprezintă 230 de companii aeriene ce asigură 93% din traficul comercial internaţional, a estimat că paralizarea traficului aerian a produs pagube de peste 200 de milioane de dolari acestui sector pe zi.
Constructorul japonez de automobile Nissan şi-a suspendat parţial producţia din Japonia pe trei linii de producţie, din cauză că nu poate importa din Europa, pe calea aeului, componente pentru construcţia unor modele de maşini.
Modelele Nissan Cube, Murano şi Roguesunt destinate pieţei nord americane şi sistemele de aer condiţionat sunt produse în Irlanda şi din cauza norului vulcanic nu pot fi aduse cu avioanele în Japonia.
Oprirea producţiei este pe termen nelimitat şi astfel aproximativ 2.000 de autoturise nu vor mai fi produse în fiecare zi.
Compania de transport aerian din Irlanda Aer Lingus a pierdut, de la declanşarea crizei produse de erupţia vulcanului islandez, aprozimativ 20 de milioane de euro, după ce peste 1.100 de zboruri au fost anulate.
Norul vulcanic a ţinut la sol sute de avioane. Foto: AFP.
Textilele din Bangladesh, produsele electronice din China şi Coreea nu mai ajung la cumpărărtori.
Avioanele cargo încărcate cu produse textile rămân Bangladesh, cele cu telefoane mobile nu mai ajung în Europa, iar întreaga economie din zonă este afectată de haosul din transportul aerian.
În Coreea de sud, companiile Samsung şi LG arată că se află în imposibilitatea de a onora livrarea către clienţi a unui număr de peste 200.000 de telefoane mobile, în valoare totală de 30 de milioane de euro.
Haosul aerian afectează şi piaţa japoneză de sushi, care este afectată de câteva zile de lipsa somonului proaspăt de Norvegia, produs foarte apreciat de gurmanzii locali.
În locul călătoriilor cu avionul, videoconferinţe
Mulţi conducători de mari companii din întreaga lume au rămas departe de locul de muncă.
Acest lucru a făcut numărul viodeoconferinţelor să crească.
Norul de cenuşă vulcanică provenit din Islanda, care a blocat de mai multe zile traficul aerian, a determinat întreprinderile şi particularii să îşi multiplice videoconferinţele, în vederea semnării unor contracte, informează AFP.
"Am observat în ultimele zile o creştere a numărului videoconferinţelor", a declarat un purtător de cuvânt al grupului de telecomunicaţii Skype.
"Am auzit vorbindu-se despre directori de întreprinderi care urmau să se întoarcă la Londra, dar au rămas blocaţi în Statele Unite şi îşi conduc compania prin Skype", a declarat el.
Un caz ieşit din comun este cel al unui cuplu blocat la Dubai, în drum spre Marea Britanie.
Cei doi şi-au difuzat prin Skype căsătoria celebrată în holul hotelului, pentru a putea împărtăşi momentul cu invitaţii lor londonezi.
Tot prin videoconferinţă, miniştrii europeni ai Transporturilor au ajuns, luni seară, la un acord pentru a reduce restricţiile de zbor impuse de joi într-o mare parte a Europei, deschizând calea unei reluări a zborurilor pe continent.
Ministrul spaniol al Industriei, Miguel Sebastian, a devenit, un susţinător al reuniunilor europene prin videoconferinţă, "mai economice", după ce a fost constrâns să organizeze o reuniune "virtuală" a miniştrilor Telecomunicaţiilor.
Norul vulcanic afectează şi fotbalul
FC Barcelona a trebuit să parcurgă mai mult de 1.000 de km cu autocarul din Catalunia până în Italia, la Milano.
Josep Guardiola, antrenorul echipei spaniole de fotbal FC Barcelona, a subliniat că "nu este prea plăcut să mergi 14 ore cu autocarul pentru a putea juca cu Inter Milano pe San Siro'".
Campioana europeană a fost obligată să ajungă în Lombardia cu autocarul, cu o oprire la Cannes duminică, din cauza paraliziei traficului aerian datorat norului de cenuşă vulcanică din Islanda.
Totuşi, antrenorul catalanilor a putut să şi glumească, mulţumind echipei italiene că a eliminat formaţia rusă CSKA şi nu au fost astfel obligaţi să meargă cu autocarul până la Moscova.
Formulei 1 revine cu greu "acasă"
Piloţii, conducătorii şi personalul echipelor de Formula 1 întâmpină mari dificultăţi la revenirea de la Shanghai, unde a avut loc Marele Premiu al Chinei, din cauza norului de cenuşă care a afectat traficul aerian în mai multe state europene.
Formula 1 urmează să se desfăşoare pe Bătrânul Continent din 7 mai şi până în 12 septembrie, cu o singură excepţie, Marele Premiu al Canadei, programat în 11-13 iunie, la Montreal.
Mai mulţi piloţi şi oficiali au urmat lungi rute ocolitoare pentru a se întoarce în Europa, la sediile echipelor lor şi la familii, iar alţii încă aşteaptă să plece din Shanghai.
Australianul Mark Webber de la Red Bull a călătorit din China la Dubai, apoi la Roma, iar marţi dimineaţă se afla la Nisa, de unde încerca să ajungă în Marea Britanie.
Spaniolul Jaime Alguersuari, Toro Rosso a ajuns la Madrid via Beijing şi New York.
Sam Michael şi Adam Parr, şefi la Williams, au ales să meargă tot via Dubai, dar apoi au fost direcţionaţi către Beirut.
Septuplul campion mondial Michael Schumacher se va bucura de o călătorie confortabilă la bordul avionului privat al lui Bernie Ecclestone, dar şi aeronava patronului F1 aşteaptă ridicarea restricţiilor de zbor pentru a decola spre Europa.
Managerul echipei Lotus, Tony Fernandes, deţinătorul operatorului aerian Air Asia, a plecat la Kuala Lumpur, de unde aşteaptă ca unul dintre avioanele sale să-l ducă în Europa.
Unele echipe s-au gândit să-şi trimită pe mare containerele cu monoposturile şi cu echipamentul, dar soluţia nu s-a dovedit a fi viabilă, doarece acestea nu ar putea ajunge la timp pentru următoarea cursă, cea de la Barcelona, din 7-9 mai.
Campionul mondial en titre, britanicul Jenson Button, McLaren-Mercedes, şi germanul Nico Rosberg de la echipa Mercedes, au plecat în vacanţă în Thailanda.
Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, s-a îndreptat spre Africa de Sud, unde participă la o acţiune promoţională.