Proces privind clauzele bancare abuzive, câştigat de clienţi
Tribunalul Bucureşti a decis că o bancă trebuie să restituie celor peste 300 de clienţi care i-au intentat proces banii încasaţi prin clauze contractuale abuzive.
Articol de Sergiu Şteţ, 31 Ianuarie 2014, 14:15
Peste 300 de clienţi ai unei bănci au câştigat un proces în care reclamau clauze abuzive în contractele lor de creditare.
Instanţa Tribunalului Bucureşti a decis ca banca respectivă trebuie să le restituie clienţilor banii încasaţi prin clauze contractuale abuzive.
Cele mai multe astfel de clauze sunt legate de comisioane sau obligarea prin contract a clientului să-şi facă asigurare la anumite societăţi agreate de bancă.
Unul dintre motivele frecvente pentru care băncile pierd procesele sunt comisioanele de diverse tipuri încasate la contractele de credit.
În 2010, o ordonanţă a limitat la patru tipuri comisioanele care pot fi încasate la contractele de creditare.
Prevederile nu au caracter retroactiv
Prevederile ordonanţei nu se aplica însă contractelor semnate anterior emiterii Ordonanţei 50 din 2010.
Totuşi, diverse clauze considerate abuzive pot fi introduse în contracte în momentul modificarii unilaterale a contractelor sau la semnarea actelor adiţionale contractului iniţal, spune avocatul specializat în reprezentarea unor clienţi în procesele cu băncile, Codruţ Avram.
"Pentru ca o clauză să nu fie abuzivă este necesar ca această clauză să informeze consumatorul asupra motivului pentru care acest consumator trebuie să plătească un anumit procent.
"În cazul în care în contract există exclusiv acest procent fără aceste explicaţii, definiţii-motivaţii această clauză este abuzivă", spune Codruţ Avram.
Clauze abuzive sub forme diferite
Cauzele însă nu sunt asemănătoare şi este greu ca o persoana obişnuită să îşi dea seama singură dacă prevederile contractului sunt sau nu abuzive.
Un indiciu destul de sigur însa este aşa-numitul comision de risc.
Justificarea procentului comisionului de risc, pentru a nu fi considerat abuziv, este destul de dificilă.
Unele bănci preferă redenumirea acestuia în comision de administrare, printr-un act adiţional la contractul iniţial.
Un alt comision cu şanse să fie considerat abuziv este cel de rezervă minimă obligatorie.
Alte cazuri considerate de instanţe abuzuri din partea băncilor sunt obligarea la rambursarea anticipată sau obligarea clienţilor să îşi facă asigurările obligatorii doar la anumite companii de asigurare.