Liberalizarea tarifelor la energie "trebuie adaptată pieţei"
Specialiştii spun că procesul de liberalizare trebuie susţinut în paralel cu măsuri care să controleze dezechilibrele de pe piaţă.
Articol de Roxana Dumitrescu, 16 Martie 2012, 13:52
Specialiştii atrag atenţia că viitoarea lege care liberalizează tarifele în energie trebuie adaptată specificului României, în special puterii de cumpărare a populaţiei.
Ideea de liberalizare a pieţei de energie, care presupune eliminarea preţurilor reglementate, trebuie făcută, dar cu multă grijă - este de părere expertul în energie Ionuţ Purică.
Acest proces trebuie susţinut în paralel cu măsuri care să controleze dezechilibrele pe piaţă, ţinând cont de faptul că în acest moment puterea de negociere a ofertei este mult mai mare decât cea a cererii.
"Bineînţeles, orice companie vrea să-şi crească preţurile, e absolut normal. Întrebarea este care este capacitatea de contrabalansare a acestei politici pe partea de consum. Ei bine, eu am senzaţia că ar trebui să dezvoltăm mai mult, în paralel cu liberalizarea, să introducem o serie de măsuri tehnologice, de măsuri juridice.
"De exemplu, dacă toate blocurile din Drumul Teberei se unesc şi formează un singur consumator, acel consumator va avea o cantitate de energie cu care se va putea duce şi va putea negocia direct, ca un consumator eligibil pe piaţă, cu producătorii chestiunea asta. Există legiferate la noi mecanismele astea? După mine, încă nu", spune Ionuţ Purică.
Specialiştii spun că până în 2017 preţul la energie ar putea să crească peste posibilităţile financiare ale consumatorilor.
Sunt necesare, aşadar, şi măsuri care să mărească, în paralel, puterea de cumpărare a populaţiei, astfel încât o mărire a valorii facturilor să poată fi susţinută.
Ionuţ Purică detaliază scenariul posibil în care consumatorii casnici nu şi-ar putea permite plata energiei.
"Companiile de electricitate, urmate, probabil, de companiile de gaz, în momentul când un consumator nu plăteşte, acumulează arierate compania; e foarte clar că pot să întrerupă consumatorul respectiv. Şi la nivelul a unul, doi, trei, cinici, 100 de consumatori rezidenţiali, care pot să ajungă să nu plătească, se aplică asemenea întreruperi.
"Dar dacă numărul de consumatori care încep să nu plătească începe să atingă toată piaţa, compania nu poate să-i întrerupă pe toţi, pentru că după aia nu mai are cui să vândă şi, efectiv, nu mai are din ce să-şi asigure veniturile", a subliniat Ionuţ Purică.