Germanii nu renunţă la cumpărături, în pofida crizei
Pentru iulie 2009 estimările experţilor indică un plus de 0,3 la sută în ceea ce priveşte climatul de consum.
Articol de Bogdan Mihai, 16 Iulie 2009, 12:27
Germanii continuă să meargă la cumpărături în acelaşi ritm ca şi în 2008, în pofida ştirilor în general rele privind evoluţiile din economie, arată un studiu al experţilor GfK din Nürnberg, publicat de Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană.
Preţuri stabile, prima de casare auto şi piaţa muncii robustă până acum dau motive de optimism consumatorilor, conform experţilor de la GfK. Probabil că pofta de consum se va diminua anul viitor, când criza se va face resimţită din plin pe piaţa muncii, apreciază GfK.
Pentru iulie 2009 estimările experţilor indică un plus de 0,3 la sută în ceea ce priveşte climatul de consum. Indicatorul climatului de consum se va situa la 2,3 puncte în iulie.
În perioada de boom de la sfârşitul anului 2006 acest indicator se situa la 9,1 puncte. Preţurile stabile au fost de mare ajutor, sunt de părere experţii. În mai, rata scumpirilor a scăzut pentru prima dată în ultimii 20 de ani la 0 la sută, după ce la începutul anului preţurile au crescut mai repede decât salariile.
Prima de casare oferită de stat pentru maşinile vechi a ridicat dispoziţia consumatorilor pentru achiziţii mai mari. Iar şomajul este relativ mic şi datorită introducerii programului scurt de muncă (Kurzarbeit). Totuşi experţii estimează pentru 2010 o medie de 4,3 milioane de şomeri, în prezent numărul acestora fiind de 3,4 milioane. De aici şi predicţia de scădere a consumului privat pentru anul viitor. În schimb, valoarea exporturilor şi cheltuielile pentru investiţii ar putea creşte uşor.