Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Ruxandra Donose, într-o Carmen în afara oricărui clișeu, pe scena Operei din București, în weekend-ul trecut

Două spectacole cu casa închisă, pe 1 și 3 martie, terminate cu ovații, urale și emoții cât întreaga sală a operei, după cum spunea mezzosoprana Ruxandra Donose.

Ruxandra Donose, într-o Carmen în afara oricărui clișeu, pe scena Operei din București, în weekend-ul trecut
Foto: Virgil Oprina

Articol de Radio România Actualităţi, 04 Martie 2024, 15:09

Primăvara a început la București cu două reprezentații eveniment ale spectacolului Carmen de Bizet, la Opera Națională, care a adus pe scenă două nume cunoscute în întreaga lume: românca Ruxandra Donose, una dintre cele mai strălucitoare mezzosoprane ale momentului, în rolul titular, și mexicanul Ramón Vargas, unul dintre cei mai apreciați tenori contemporani, în rolul Don José. Dirijorul orchestrei a fost Tiberiu Soare.

Daniel Jinga, directorul Operei Naționale București: „Am avut privilegiul si onoarea de a avea ca invitați speciali in acest weekend două nume de excepție din lumea operei: mezzosoprana noastră de renume internațional, Ruxandra Donose, și tenorul Ramón Vargas. Prezența acestor artiști de marcă a fost cu adevărat o binecuvântare pentru noi, deoarece, dincolo de glasurile superbe, au adus profunzime și pasiune în interpretarea rolurilor. Ruxandra Donose a fost absolut remarcabilă în rolul Carmen, aducând la viață personajul cu o forță și o sensibilitate care au captivat publicul. Este o confirmare a calității și a prestigiului Operei Naționale București să avem astfel de artiști de talie mondială pe scena noastră. Aceste momente ne amintesc de importanța și influența artei în viața noastră. Sperăm că această colaborare cu Ruxandra Donose și Ramón Vargas va marca începutul unei serii de evenimente extraordinare și că publicul nostru se va bucura în continuare de prezența acestor mari talente pe scena noastră.”

Două spectacole cu casa închisă, pe 1 și 3 martie, terminate cu ovații, urale și emoții cât întreaga sală a operei, după cum spunea mezzosoprana Ruxandra Donose, care joacă cu măiestrie, inteligență, talent și foarte multă experiență în cel mai cunoscut și dorit rol de mezzosoprană. Un rol în care a debutat acum mai bine de 30 de ani: „Eram atunci o Carmen bebeluș, acum sunt o Carmen care știe mult mai multe despre rol și despre situația în care o femeie precum Carmen se poate afla. Iubesc acest rol pentru că ne înfățișează o femeie cu adevărat liberă, puternică, atractivă, nu prin faptul că încearcă să seducă, ci prin faptul că este sigură de ea, conștientă de ceea ce are și are o extraordinară demnitate, nu îi este teamă să moară pentru principiile ei. Această umanitate a ei o face ca pe parcursul operei să se transforme din tânăra fără griji de la început într-o femeie din ce în ce mai apăsată și constrânsă din toate părțile. Cine mă cunoaște știe că eu îmi folosesc toate puterile să iau orice personaj și să îl îndepărtez de clișeu. Pentru mine este o mare bucurie că în ultima vreme mă aflu din ce în ce mai des pe scena Operei Naționale din București.” (mezzosoprana Ruxandra Donose).

Alături de Ruxandra Donose, ale cărei ținută, voce și joc actoricesc au smuls de mai multe ori aplauze publicului, a fost tenorul mexican Ramón Vargas, pentru a doua oară la București, care s-a împrietenit cu rolul Don José de scurt timp:

„Am început să interpretez rolul lui Don José abia de anul trecut și îmi place mult de tot. Îl văd foarte elegant, muzica este foarte frumoasă, complexă. Don José este un tânăr nesigur, probabil a avut o copilărie dificilă și are probleme de atașament, în zona asta am încercat să duc personajul. A pierdut totul: familia, dragostea, slujba, femeia de care a fost îndrăgostit. Publicului trebuie să-i fie milă de el, deși ajunge un criminal. Vedeți, deși scrisă acum sute de ani, opera este actuală. Cred că fiecare dintre spectatori se poate regăsi în câte un personaj din Carmen. Draga mea colegă și prietenă, Ruxandra Donose, a fost minunată. A făcut un rol extrem de bun, emoționant, deloc agresiv, așa cum o fac unele mezzosoprane, ci, mai degrabă, plin de durere, deloc clișeistic, a fost extraordinară!” (tenorul Ramón Vargas)

Baritonul Mihai Damian a fost invitat în rolul Escamillo, un rol care îi vine ”mănușă”, după cum spunea emoționat după spectacolul de vineri, 1 martie: „Mă simt confortabil din toate punctele de vedere. Este un rol mult visat și căutat de către interpreți, datorită ariei, care este un hit. Sunt puține persoane care să nu cunoască acest cântec al toreadorului, se aude de mai multe ori de-a lungul operei, chiar de dinainte să apară Escamillo în scenă și de multe ori după ce și-a cântat aria.” Muzica este una plină de virilitate și cere o prezență scenică pe măsură. Tânărul bariton Mihai Damian spune că, introvertit fiind, să intre în pielea lui Escamillo a fost o provocare: „Odată ce fac primul pas în scenă totul devine natural și parcă sunt cuprins de un spirit care mă ghidează spre toate alegerile potrivite. Știu că publicul așteaptă cu nerăbdare să asculte aria. Publicul are în ureche un standard, sunt atât de mult reinterpretări, încât publicul poate să devină foarte exigent.” (baritonul Mihai Damian)

Premiile anuale ale revistei  "Actualitatea Muzicală"
Cultură 18 Noiembrie 2024, 16:40

Premiile anuale ale revistei "Actualitatea Muzicală"

Dirijoarea Big Bandului Radio, Simona Strungaru, şi musicalul "Fantoma de la Operă" s-au aflat printre laureaţii galei...

Premiile anuale ale revistei "Actualitatea Muzicală"
“Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio”
Cultură 18 Noiembrie 2024, 16:04

“Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio”

Proiectul s-a desfaşurat în perioada 15 iulie – 15 noiembrie 2024, în Bucureşti şi Cluj Napoca.

“Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio”
Sculptorul Florin Zhu, între #prieteniidelaradio
Cultură 18 Noiembrie 2024, 08:25

Sculptorul Florin Zhu, între #prieteniidelaradio

Florin Zhu este unul dintre cei mai talentați artiști plastici din noua generație.

Sculptorul Florin Zhu, între #prieteniidelaradio
„Privirea lui Thanatos” în șase istorisiri medico-legale
Cultură 17 Noiembrie 2024, 15:05

„Privirea lui Thanatos” în șase istorisiri medico-legale

La editura Polirom a apărut cartea lui Octavian Buda „Privirea lui Thanatos. Epidemii, războaie, asasinate, masacre în șase...

„Privirea lui Thanatos” în șase istorisiri medico-legale
A început examenul de intrare în rezidenţiat
Cultură 17 Noiembrie 2024, 13:13

A început examenul de intrare în rezidenţiat

Acesta are loc în centrele universitare din Bucureşti, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Târgu Mureş şi Timişoara.

A început examenul de intrare în rezidenţiat
Codex Aureus, expus în premieră la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Cultură 17 Noiembrie 2024, 09:30

Codex Aureus, expus în premieră la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia

Vechi de peste 1.200 de ani, Codex Aureus este cel mai important manuscris medieval aflat într-o colecţie din România.

Codex Aureus, expus în premieră la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Radu Vancu: Și politicianul, și scriitorul încearcă să creeze o narațiune și să o controleze
Cultură 16 Noiembrie 2024, 16:11

Radu Vancu: Și politicianul, și scriitorul încearcă să creeze o narațiune și să o controleze

Interviu cu Radu Vancu - poet, prozator, eseist și traducător.

Radu Vancu: Și politicianul, și scriitorul încearcă să creeze o narațiune și să o controleze
Corul Madrigal a adus „Visul European” la Chișinău
Cultură 15 Noiembrie 2024, 09:49

Corul Madrigal a adus „Visul European” la Chișinău

Revenit în capitala Republicii Moldova după 30 de ani, Corul „Madrigal - Marin Constantin” a fost ovaționat la scenă deschisă...

Corul Madrigal a adus „Visul European” la Chișinău