Ascultă Radio România Actualitaţi Live

România, reprezentată cu succes la un festival tradiţional de la Roma

Clara Cernat și Thierry Huillet au cucerit publicul italian, care la finalul concertului nu se mai oprea din aplaudat.

România, reprezentată cu succes la un festival tradiţional de la Roma
Clara Cernat și Thierry Huillet, mulțumiți de prestația lor de la Roma. Foto: Elena Postelnicu.

Articol de Elena Postelnicu, Corespondent RRA în Italia, 15 Iulie 2016, 12:08

Muzică, dans, teatru, poezie și ateliere de artă a oferit Accademia Filarmonica Romana, timp de două săptămâni, în cadrul unui tradițional festival de vară. Concertele și reprezentațiile au avut loc fie în grădinile, fie în sălile Filarmonicii, care se află chiar în centrul istoric al capitalei. Varietatea programului a atras sute de italieni, dar și turiști sau cetățeni de alte naționalități care trăiesc la Roma.

Este un festival conceput ca o călătorie din Maghreb până în Balcani, din India și până în Brazilia, din Iran până în Portugalia, cu multe alte țări implicate din toate capetele lumii, până și din Japonia. Tema aleasă în aceast an se referă la "...fragmente...". "Grădinile noastre - explică pentru Radio România Actualități, directorul artistic Matteo D'Amico - se transformă într-o marfă deschisă către cunoaștere reciprocă, către întâlnirea dintre oameni și idei, către descoperirea de tradiții milenare, care încă și astăzi reprezintă esența bagajului cultural al fiecărui individ".

Clara Cernat și Thierry Huillet au reprezentat cu succes România

În cadrul acestui festival, România a fost reprezentată cu succes de Clara Cernat – vioară şi Thierry Huillet – pian. Cei doi au cântat: George Enescu - "Impromptu concertant", Camille Saint-Saen - "La Danse Macabre", Niccolo Paganini - "Cantabile", George Enescu - "Sarabande", pentru vioară solo, Thierry Huillet - "Greierele și furnica", extras din "7 Fabule" de Jean de La Fontaine și "Buenos Aires" – în primă audiţie, Vittorio Monti - "Czardas", Hector Berlioz - "Un bal", extras din "Symphonie Fantastique", transcripție pentru vioară şi pian de Thierry Huillet.

Fascinant pentru public a fost faptul că printre aceste piese, Clara Cernat explica, în limba italiană, surâzând și gesticulând, pentru a fi mai convingătoare, ceea ce urmau să cânte, ajutată desigur de soțul ei. De trei ori publicul s-a ridicat în picioare și nu se mai oprea din aplaudat. Tocmai de aceea concertul s-a încheiat cu un bis, spre mulțumirea profesorului Mihai Bărbulescu, directorul Accademiei Române din Roma. "Este o idee a Filarmonicii Romane de a face o sesiune estivală cu concursul diferitelor institute culturale din Roma. Noi ne-am bucurat că am putut să-i aducem din nou pe Clara Cernat și pe Thierry Huillet, care au fost de două ori, poate de trei ori în ultimii ani la noi. De data aceasta a fost un concert de-a dreptul fantastic. De altfel tot ce au cântat a fost foarte bine primit de public. Au fost aplaudați îndelung, au făcut și un bis cu "Balada" lui Ciprian Porumbescu, cu o transpoziție făcută de Thierry Huillet extraordinară. Sunt un cuplu nemaipomenit. Se vede că lucrează împreună de ani de zile. Sper să îi mai avem aici" a comentat la finalul concertului Mihai Bărbulescu.

Pianistul francez se simte acasă mai mult în România decât în țara sa natală

Referitor la acești spectatori, pianistul Thierry Huillet a recunoscut că "publicul italian este foarte cult; are muzica în sânge: opera vine din Italia și a fost o țară plină de muzică întotdeauna. Pe unde treci, prin orașe - mai mici sau mai mari - se poate auzi muzică. În rest, este un public ca toate altele".

Clara Cernat trăiește în Franța de exact 20 de ani: "Țara unde ai văzut lumina zilei este mereu țara ta, dar m-am adaptat foarte bine și în Franța. După câte ați văzut Thierry știe foarte bine limba română, deci vorbesc foarte mult în română cu soțul meu, ceea ce micșorează într-un fel dorul de casă", îmi răspunde Clara la întrebarea: "unde se simte acasă?

Thierry în schimb se simte acasă peste tot. Mai puțin în Japonia. ”Dar în România mă simt mai mult acasă decât în Franța într-un fel, pentru că pentru mine o țară de adopție e ceva special decât acolo unde m-am născut întâmplător. Am îmbrățișat imediat cultura românească și mă simt "foarte acasă" și în România”.

Publicul este la fel peste tot

Referitor la public și la emoțiile de pe scenă, Clara mărturisește că ”peste tot ne simțim bine. Avem șansa să nu suferim de trac și să nu dorim decât un lucru - și asta aș sfătui pe toți tinerii interpreți care, bineînțeles, încep o carieră - în momentul în care ești pe scenă nu trebuie să ai decât un singur gând: de a împărtăși tot ceea ce simți cu oamenii care sunt acolo, pentru că au venit pentru a împărtăși și ei ceva cu tine și a pleca cu ceva, de a pleca cu o emoție de la acest concert. Deci noi cu adevărat ne simțim bine peste tot”.

Același lucru mi-l spune și pianistul și compozitorul Thierry Huillet: ”Relația cea mai ușoară cu publicul a fost în America de Sud, pentru că noi cântăm foarte mult în Cile, Argentina, Peru, Columbia. Și acolo este un public foarte cult; muzica clasică e foarte importantă acolo și în plus publicul spune ce gândește, adică începe să strige, să aplaude cu putere, se ridică în picioare. Este un public foarte călduros. Dar noi ne simțim bine cu spectatorii peste tot. De exemplu, piesa mea "Micul Prinț" care este mai lungă și apăsătoare ca temă, pentru că povestea este tristă, a avut un mare succes la Timișoara. Acolo spectatorii au înțeles cel mai bine mesajul micului prinț. Deci nu e nici o regulă”.

Dat fiind că ei sunt căsătoriți de foarte mulți ani, am întrebat-o pe Clara dacă ei, în familie, cântă toată ziua. ”Da. Cântăm. Noi repetăm foarte mult, dimineața, la prânz și seara. Muzica pentru noi e un mod de a fi și eu cred că a depășit nivelul de profesie. În momentul în care o persoană devine muzician profesionist o face din pasiune în primul rând. Este bineînțeles o profesie ca oricare alta, dar nu avem limite de program. Putem cânta și la miezul nopții, putem descifra lucrări minunate la 3 dimineața, studiem mereu ca să fim pregătiți pentru concerte, deci muzica face parte din cotidianul nostru” mărturisește Clara Cernat.

Onorați să cânte pentru românii din Italia

Cei doi muzicieni iubesc să cânte pe scenele din România. Festivalul George Enescu este un ”mit” pentru Thierry Huillet, care își amintește că acolo ca și compozitor a prezentat și cele mai frumoase compoziții și a avut cele mai importante colaborări cu orchestre renumite. ”Cântam mereu pentru un public care știe ce este muzica, cunoaște foarte mult” a remarcat Thierry Huillet, specificând că la începutul lunii octombrie vor fi prezenți la deschiderea stagiunii la Sala Radio.

La fel de important este publicul român din străinătate, indiferent că este din Europa, din Asia sau din America: ”Românii sunt pretutindeni. Am întâlnit comunități românești și în alte țări și am fost deosebit de impresionată. Chiar și în Peru am întâlnit români. Peste tot unde îi întâlnesc, sunt foarte bucuroasă și onorată să cânt pentru ei, așa cum cânt acum pentru conaționalii din Roma” mărturisește pentru Radio România Actualități, Clara Cernat.

După concertul acestui duo carismatic, directorul artistic al Accademiei Filarmonica Romana, Matteo D'Amico a dorit să sublinieze că ”suntem foarte mulțumiți de faptul că a participat și România la acest festival estival. Noi deja de 6 – 7 ani colaborăm foarte bine cu ambasadele, instituțiile de cultură străine din Roma, care propun ceea ce este mai bun din punct de vedere muzical, care vin cu artiști de marcă din țările lor pentru a face împreună un parcurs între posibilitățile atâtor limbaje diverse care în prezent traversează Europa aceasta muzicală; dar nu numai Europa, deoarece anul trecut am avut o seară dedicată Japoniei, iar anul acesta una dedicată Indiei”.

Festivalul se încheie cu o serenadă nocturnă spaniolă, cu cântece mediteranene, printre care se află și una în limba română: ”Marea cu sarea” și cu un concert la acordeon susținut de Pietro Roffi, un artist italian care a participat la două ediții ale Festivalului internațional Propatria al Tinerelor Talente de la Roma.

Premiile anuale ale revistei  "Actualitatea Muzicală"
Cultură 18 Noiembrie 2024, 16:40

Premiile anuale ale revistei "Actualitatea Muzicală"

Dirijoarea Big Bandului Radio, Simona Strungaru, şi musicalul "Fantoma de la Operă" s-au aflat printre laureaţii galei...

Premiile anuale ale revistei "Actualitatea Muzicală"
“Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio”
Cultură 18 Noiembrie 2024, 16:04

“Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio”

Proiectul s-a desfaşurat în perioada 15 iulie – 15 noiembrie 2024, în Bucureşti şi Cluj Napoca.

“Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio”
Sculptorul Florin Zhu, între #prieteniidelaradio
Cultură 18 Noiembrie 2024, 08:25

Sculptorul Florin Zhu, între #prieteniidelaradio

Florin Zhu este unul dintre cei mai talentați artiști plastici din noua generație.

Sculptorul Florin Zhu, între #prieteniidelaradio
„Privirea lui Thanatos” în șase istorisiri medico-legale
Cultură 17 Noiembrie 2024, 15:05

„Privirea lui Thanatos” în șase istorisiri medico-legale

La editura Polirom a apărut cartea lui Octavian Buda „Privirea lui Thanatos. Epidemii, războaie, asasinate, masacre în șase...

„Privirea lui Thanatos” în șase istorisiri medico-legale
A început examenul de intrare în rezidenţiat
Cultură 17 Noiembrie 2024, 13:13

A început examenul de intrare în rezidenţiat

Acesta are loc în centrele universitare din Bucureşti, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Târgu Mureş şi Timişoara.

A început examenul de intrare în rezidenţiat
Codex Aureus, expus în premieră la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Cultură 17 Noiembrie 2024, 09:30

Codex Aureus, expus în premieră la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia

Vechi de peste 1.200 de ani, Codex Aureus este cel mai important manuscris medieval aflat într-o colecţie din România.

Codex Aureus, expus în premieră la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Radu Vancu: Și politicianul, și scriitorul încearcă să creeze o narațiune și să o controleze
Cultură 16 Noiembrie 2024, 16:11

Radu Vancu: Și politicianul, și scriitorul încearcă să creeze o narațiune și să o controleze

Interviu cu Radu Vancu - poet, prozator, eseist și traducător.

Radu Vancu: Și politicianul, și scriitorul încearcă să creeze o narațiune și să o controleze
Corul Madrigal a adus „Visul European” la Chișinău
Cultură 15 Noiembrie 2024, 09:49

Corul Madrigal a adus „Visul European” la Chișinău

Revenit în capitala Republicii Moldova după 30 de ani, Corul „Madrigal - Marin Constantin” a fost ovaționat la scenă deschisă...

Corul Madrigal a adus „Visul European” la Chișinău