Problemele din educaţie, dezbătute două zile la Bucureşti
Menit să clarifice cauzele problemelor din sistem, Congresul Educaţiei ar urma să prezinte soluţii pe care autorităţile le-ar putea include în strategia pentru educaţie.
14 Iunie 2013, 14:42
Problemele învăţământului sunt dezbătute timp de două zile la Bucureşti de aproape 2000 de participanţi la Congresul Educaţiei.
Menit să clarifice cauzele problemelor din sistem, congresul ar urma să prezinte soluţii pe care autorităţile le-ar putea include în strategia pentru educaţie.
Miza nu este reprezentată doar de îmbunătăţirea sistemului educaţional.
În plan european, accesul la fondurile structurale pentru perioada 2014-2016 depinde şi de strategii precum cea de reducere a părăsirii timpurii a şcolii şi de coordonarea dintre piaţa muncii şi programele de formare.
Abandonul şcolar, rezultatele slabe obţinute de elevi la examenele naţionale, adaptarea curriculum-ului şcolar la nivelul pieţei forţei de muncă sunt probleme, printre altele, la care - a declarat ministrul educaţiei, Remus Pricopie - se aşteaptă soluţii, propuneri de la cei peste 1700 de participanţi la cea de-a II-a ediţie a Congresului Educaţiei.
Cadrele didactice, directorii de şcoli prezenţi la această manifestare susţin că la această dată este necesară o reformă reală a sistemului educaţional.
"Noi suntem într-un proces de schimbare radicală a sistemului, pe de o parte se poate merge şi pe zona de realizare a unui nou curriculum, în acelaşi timp este nevoie de introducerea noilor tehnologii necesare cadrelor didactice şi copiilor pentru a putea să înţeleagă mult mai bine, ar trebui şi partea de curriculum să fie gândită în felul acesta, trebuie şi maualele să corespundă în zona respectivă.
"Mie mi se pare că cel mai important ar fi stabilitatea. Avem nevoie de stabilitate, cred că foarte multe modificări care s-au întâmplat în timp foarte scurt au creat unele confuzii şi în rândul cadrelor didactice şi în rândul părinţilor.
"Aşa cum e acum structurat, organizat, învăţământul nu mai poate funcţiona. Aceşti elevi nu sunt elevii nici de acum 5 ani, nici de acum 10, nici de acum 15. Cu noii elevi trebuie să reorganizăm, să restructurăm nou, altfel, totul", spune Remus Pricopie.
Copilul, în centrul atenţiei
În centrul atenţiei experţilor în educaţie trebuie să fie situat copilul şi nu cadrul didactic - susţine preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Mihaela Gună.
"A face un sistem de educaţie pentru părinte, pentru cadrul didactic, pentru reprezentanţii ministerului nu ajungem să facem un sistem performant. Cred că în primul rând ne interesează copilul, cu aşteptările şi nevoile lui.
"Cu ceea ce venim din trecut, şi anume cu evaluări, cu un sistem de predare mai puţin performant, cu o programă superîncărcată, cu nicio deschidere pentru ziua de astăzi şi cu foarte multe lucruri care au rămas în urmă", spune Mihaela Gună.
Educaţia copilului în şcoală, dar şi în afara orelor de program, chiar şi vacanţele acestuia constituie o problemă nesoluţionată încă în România, a declarat preşedintele Federaţiei internaţionale a comunităţilor educative, profesorul Toma Mareş.
"Dacă noi nu-l apropiem, nu-l facem pe copil să dorească să înveţe carte, nu se poate realiza dezvoltarea lui; nu ne punem problema cum de un copil care încă de la trei ani merge la grădiniţă, activităţi, chipurile, formidabile, nu ne punem problema cum de ajunge ca acest copil la 12, 13 ani să-şi omoare bunica, să taie colegul.
"Cum de ajunge ca la vârsta aceasta un copil să facă parte dintre locatarii unui penitenciar? Sunt propuneri concrete aici, la acest congres, dar nu este de ajuns", spune Toma Mareş.
Lucrările Congresului Educaţiei vor continua şi sâmbătă, 15 iunie, în cele peste 12 grupuri de lucru.