”Înseamnă că opera ca gen are un viitor și baletul ca gen are un viitor”
„Apel matinal” - Invitat: Daniel Jinga, directorul general al Operei Naționale din București.
Articol de Florin Lepădatu, 09 Iunie 2023, 09:02
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - Emisiunea: „Matinal” - Realizator: Cătălin Cîrnu - Spectacolul „Romeo și Julieta”, de Serghei Prokofiev, revine astăzi pe scena Operei Naționale din București. Este vorba de unul dintre cele mai cunoscute și apreciate spectacole de balet din întreaga lume, reprezentând povestea tragică de dragoste dintre cei doi îndrăgostiți. Tabloul spectacolelor acestei luni este însă întregit de noi premiere, inclusiv în cadrul Bucharest Opera Festival, care începe oficial în data de 16 iunie, la București. Evident, pentru a afla mai multe amănunte, l-am invitat astăzi, la „Apel matinal”, pe maestrul Daniel Jinga, directorul general al Operei Naționale din București. Bună dimineața!
Daniel Jinga: Bună dimineața! Mulțumesc pentru invitație!
Realizator: Mulțumesc pentru că ați acceptat-o. „Romeo și Julieta”, poate cea frumoasă poveste de dragoste, un spectacol care a încântat generații și generații întregi de iubitori ai artei și, iată, care acum revine pe scena operei bucureștene. Cum ați simțit reacția publicului? Pentru că, până la urmă, au mai venit și alte generații din urmă.
Daniel Jinga: Publicul, în primul rând, este din ce în ce mai întinerit. Asta mă bucură. Înseamnă că opera ca gen are un viitor și baletul ca gen are un viitor. De altfel, baletul este un gen foarte iubit. Nu mă așteptam la lucru acesta. Întotdeauna baletul face săli pline, face sold-out. Este un fenomen și este, să spunem așa, un lucru foarte greu de gestionat de către orice manager. Baletul a fost o nucă fierbinte în managementul operei întotdeauna, pentru că acolo e greu de înțeles mecanismele fine care duc la realizarea în final a unui spectacol de excepție și felul în care trebuie făcute distribuțiile. Să spun mai simplu, e greu de înțeles cine e mai bun, pentru că toți sunt foarte buni și, să spunem, selecția dintre ei se face numai în parametri tehnici foarte rafinați și de către specialiști. De aceea mă bucur că publicul va avea de data asta la dispoziție și expertiza unui coregraf de talie internațională cum este Zanella.
Realizator: Se va juca în această seară cu casa închisă? Aminteați de sold-out mai devreme.
Daniel Jinga: Da, se va juca cu casa închisă și seara asta, și mâine seară. De altfel, nu cred că, spun de fiecare dată, nu cred că e un motiv de mândrie. Opera Națională București are doar 915 locuri și atunci este foarte ușor să vinzi, mai ales la o premieră toate locurile disponibile.
Realizator: Nu ne-am gândit până acum. Eu unul, cel puţin, recunosc. Tot vorbim de o sală polivalentă uriaşă în Bucureşti, care se lasă aşteptată. În fine, avem un stadion cu peste 50 de mii de locuri, dar, da, o operă naţională cu mai multe locuri, credeţi că ar fi intersant să apară?
Daniel Jinga: Ar fi interesat să apară măcar o sală, care să deservească și operă, și filarmonică, o sală să-i spunem a artelor, un centru al artelor și acolo sala ar trebui să aibă măcar 2.000 de locuri, dacă nu 3-4.000. În general se practică sălile cu aproximativ 3.000 de locuri. Ele îmbină și necesitatea de a avea public mai numeros, dar și, să spunem, parametrii tehnici de acustică, de intimitate artistică.
Realizator: Da, mai ales acum, când spectacolele multimedia și-au făcut simțită prezența. Aminteam însă că suntem la începutul unei luni pline de surprize plăcute pentru toți iubitorii operei. Începe și Festivalul Bucharest Opera. Care sunt coordonatele acestei manifestări artistice?
Daniel Jinga: Acest festival este la a doua ediție. Ne bucură faptul că avem continuitate, ne bucură faptul că indiferent de vreme și vremuri, el are loc și sper ca el să ajungă și la 30-a ediție, pentru că un asemenea festival crește doar de la an la an. Festivalul are o componentă logistică foarte importantă. În fiecare zi se joacă un alt spectacol și este invitată o altă companie de operă sau de balet din țară sau din lume. Festivalul începe pe 16 iunie cu spectacolul "Nunta lui Figaro" dirijat de Ethan Schmeisser, în regia lui David Pountney. Este spectacolul Operei Naționale București. Practic, noi deschidem ca gazdă acest festival. Mai departe, pe 17 iunie, este unvitat Teatrul de Operă și Balet din Belgrad, iar spectacolul pe care ei ni-l prezintă este "Manon Lescaut". E foarte frumos că am încercat să aducem doar spectacole pe care noi nu le avem în repertoriu și atunci publicul bucureștean va putea, cu această ocazie, să vadă și titluri pe care nu le-am mai văzut.
Realizator: Apropo, vă rog, în 18?
Daniel Jinga: În 18, Opera Maghiară din Cluj-Napoca vine cu "Castelul lui Barba-Albastră" și "Mandarinul Miraculos". Astea sunt două spectacole de nișă mai greu de digerat, dar avem și public care își dorește să aibă spectacole de avangardă la Opera Națională București și cu ocazia asta vor putea veni și vor putea vedea ce noi probabil n-o să montăm în următorii doi-trei ani. Vă spun așa, pe repede înainte. N-o să vă mai spun spectacolul, dar o să mai avem invitat Teatrul Național de Operă şi Balet din Constanța, Opera din Brașov, Opera Română din Iaşi, Opera Maghiară de Stat din Budapesta, Teatru Național de Operetă şi Musical "Ion Dacian" din Bucureşti, de fapt Teatrul de Operată din București închide festivalul nostru, pe data de 24 iunie. Practic avem, așa, un sistem copertă făcut de noi, bucureștenii: deschide Opera și închide Opereta.
Realizator: Da, cu foarte mulți invitați. Un regal acum, că tot am primit reacții din partea ascultătorilor, care este prețul biletelor sau care-i plaja pe care...?
Daniel Jinga: Plaja merge de la 55 lei până la 200 lei. Încercăm să nu oferim numai bilete ieftine, pentru că nu e în regulă, erau foarte ieftine biletele, dar oferim și accesul la cultură pentru toți cetățenii, că și asta e normal, suntem instituție subvenționată și atunci oferim și bilete la prețuri foarte reduse.
Realizator: Bucharest Opera Festival, dar am și eu curiozitate. Pentru această stagiune 2022-2023 ce ați mai pregătit?
Daniel Jinga: O să continuăm cu spectacolul Revoluția, cu premiera spectacolului Revoluția, compus de Adrian Iorgulescu și va fi dirijat de către Cristian Mandeal, un spectacol pe care îl prezentăm în formă coupé împreună cu baletul "La Piață" de Mihail Jora. Este o creație românească. Așa încheiem stagiunea. În felul acesta încercăm să promovăm și valorile naționale, că și asta face parte din misiunea noastră. Muzica contemporană românească trebuie promovată, pentru că ea ne face să fim competitivi la nivel internațional. Apoi, în cadrul Festivalul Enescu vom prezenta premiera spectacolului “Oedip”, dirijat de Tiberiu Soare, în regia lui Stefano Poda. Mai departe, deschidem stagiunea cu "La clemenza di Tito", un spectacol care va fi montat sub regia lui Tompa Gabor. Astea sunt principalele coordonate, dar vor veni și altele, o să fie o toamnă destul de bogată. Să sperăm că și contextul social, politic și economic românesc ne va fi favorabil.
Realizator: Da, și poate peste ceva ani, nu foarte mulți, că vreau, nu vreau, mă gândesc la autostrăzi, vom vorbi și despre noua sală. Nu neapărat a Operei Române, dar noua sală de spectacole, cu măcar 3.000 de locuri.
Daniel Jinga: A bucureștenilor.
Realizator: A bucureştenilor.
Daniel Jinga: Ne rugăm pentru asta. Facem un demers comun.
Realizator: Da. "Romeo și Julieta" deseară la Opera Națională Română. Îi mulțumesc invitatului "Apelului matinal", Daniel Jinga. O zi frumoasă!
Daniel Jinga: Mulțumesc mult!