Islam online
Internetul a devenit platforma preferată de radicalii islamişti şi de dizidenţi.
Articol de Carmen Gavrilă, 27 Decembrie 2009, 13:22
Era comunicaţiilor a deschis spaţiul islamic către lume, internetul a devenit platforma preferată de islamul radical dar şi o cale de afirmare a dizidenţei, în ţări ca Iranul.
Toate mişcările islamice radicale au un propriul site. Acolo apar cele mai importante comunicate, acolo sunt postate clipuri de la antrenamente, bine editate şi cu absolut necesarele imnuri de îmbărbătare, acolo sunt prezentate imagini-exemplu cu „duşmani” ucişi.
Tot pe internet se desfăşoară lupta ideologică între diverşi teologi, care susţin varii interpretări ale Coranului şi justificări pentru jihad. Internetul este scena de PR a islamului radical şi a celui moderat deopotrivă. Aproape toate mişcările considerate teroriste dau dovadă de o adaptabilitate uimitoare la noua eră a comunicaţiilor.
Khomeini, deschizător de drumuri
Începutul s-a făcut în secolul trecut, când, de exemplu, revoluţia islamică din Iran a fost posibilă şi datorită cărţilor, pamfletelor tipărite şi casetelor cu mesaje înregistrate ale fostului ayatollah Khomeini, casete care circulau ilegal şi de neoprit pe tot teritoriul Iranului, în vremea monarhiei, şi care au montat populaţia până a răsturnat regimul dictatorial al şahului Pahlavi.
Frăţia Musulmană şi-a răspândit mesajul în tot Orientul Mijlociu, Pakistan şi Asia de Sud, tot cu ajutorul casetelor audio, pe lângă trimiterea de misionari şi clasicele mesaje incluse în slujbele musulmane de vineri.
Liderul palestinian, Yasser Arafat, ştia să-şi facă imagine, era considerat un vrăjitor media şi nu rata nici o ocazie să dea legitimitate mesajului său, apărând alături de şefi de stat, ori participând la ceremonii la care era ridicat drapelul palestinian, paradoxal, făra ca statul palestinian în sine să existe.
PR-iştii de la Hezbollah
Poate că nici o altă organizaţie similară nu utilizează mai bine publicitatea şi comunicarea media, cum o face Hezbollah. Mişcarea şiita libaneză are, poate, cel mai puternic birou de presa din Orientul Mijlociu, cu un număr record de purtători de cuvânt, cu studii la cele mai bune universităţi americane şi europene.
PR-iştii Hezbollah au chiar specializări, pe chestiuni interne, sociale, economice, pe relaţia cu partidele politice libaneze, şi sunt împărţiţi pe departamente, ca cel aşa-numit de "relaţii internaţionale" la care sunt trimişi de cele mai multe ori jurnaliştii străini, ca să primească, un vraf de pliante, fotografii şi imagini video puse pe CD-uri şi DVD-uri, plus varianta ideologică a Hezbollah pentru viitorul Libanului şi Orientului Mijlociu.
Mişcarea şiita a înţeles foarte bine ce putere are media. De aceea are propriul post de radio, un post de televiziune numit Al Manar şi propriul ziar. Anticipând finalul conflictului cu Israelul din 2006, Hezbollah a apelat la o companie specializata de publicitate şi a pregătit din vreme o campanie publicitară.
La câteva ore după declararea încetării ostilităţilor, Libanul era invadat de panouri si bannere cu imaginea liderului Hezbollah, Hassan Nasrallah şi pe care scria "Victoria Divina".
Astfel, Hezbollah a reuşit să confişte rezultatul indecis al conflictului şi să-l transforme într-o victorie a sa. În timpul războiului, după fiecare bombardament, pe dărâmături apăreau panouri pe care scria „Fabricat în SUA”.
Muzică teroristă sau dizidentă
PR-iştii Hezbollah exploatează şi muzica. Hezbollah are propria trupă - Al Wilaya, care scoate CD-uri cu titluri de genul "Muzica martirilor", "Promisiunea ţinuta" (chiar numele campaniei militare din 2006 a Hezbollah împtriva Israelului) sau "America este un băutor de singe", ori "Libanul va supravieţui".
La mitinguri, CD-urile se dau gratis, dar nu şi în magazinele Hezbollah. De altfel, există o mulţime de dughene cu suveniruri marca Hezbollah – tricouri, steaguri de birou, casete şi CD-uri cu discursurile liderului Hassan Nasrallah şi ale liderului spiritual, ayatollahul Fadlallah, brelocuri, stickere, semne de carte, toate în culorile Hezbollah - galben cu verde.
În Iran, internetul este calea aleasă de toată lumea, de la preşedintele Mahmud Ahmadinejad, care are un blog, la liderul suprem ayatollahul Khamenei, la miliţiile islamice revoluţionare, până la dizidenţi.
Tot pe site-urile ori blog-urile pro-reformiste circulă muzică rap şi rock cu mesaje pro-democratice şi mai ales anti regim. Versurile de multe ori cuprind jigniri dure la adresa preşedintelui Ahmadinejad.
Revoluţie cu mobil şi net
Campania electorală pentru alegerile prezidenţiale de anul acesta în Iran, s-a desfăşuat nu numai pe străzi, la mitinguri şi la televizor. Ea a invadat blogurile ireniene, site-urile de socializare ca Twitter, Facebook (unde sunt membri aproximativ 150.000 de iranieni) sau MySpace şi telefoanele mobile.
Reformiştii trimiteau pe mailuri şi mobile mesaje de genul “Votează pentru Mussavi şi trimite acest text altor 10 persoane altfel vei avea coşmaruri”. Nici suporterii lui Ahmadinejad nu s-au lăsat mai prejos: “Iranienii îl iubesc pe Ahmadinejad pentru că le protejează demnitatea”, “Votaţi pentru curajosul nostru preşedinte ca să construim un Iran mai puternic”.
Potrivit statisticilor de la companiile iraniene de telefonie mobilă, în Iran sunt peste 45 de milioane de utilizatori, de aceea lupta electorală s-a dus şi pe mobile. Circulau glume, mai ales la adresa conservatorilor şi a preşedintelui, în sms-uri de genul “Între rău şi mai rău alegem prima variantă şi mergem să votăm”, sau “ Nu schimbi şoferul maşinii pe cale să cadă în prăpastie” semnat Mahmud Ahmadinejad.
N-au lipsit injuriile de genul “ Comisia electorală a anunţat că dacă scrii pe buletinul de vot “fascist”, “prost” sau “trădător”, votul va fi considerat pentru Ahmadinejad”, ori “Iată de ce trebuie să votaţi cu Mussavi – nu are prieteni în America Latină, nimeni nu a plecat de la conferinţele internaţionale când el a făcut remarci anti-americane, nu şi-a pus prietenii în funcţii de stat” sau “Votaţi-l pe Mussavi pentru că e mai bătrân decât Ahmadinejad şi nu trebuie să îl suportăm prea multă vreme”.
Nici mullahii nu stau departe de internet, mai toţi ayatollahii şi-au făcut site-uri, şi pentru cei cu care nu pot ajunge să vorbească personal, dau consultaţii spirituale online.
Orice întrebare este permisă. De exemplu, multe femei întreabă dacă este corect din punct de vedere islamic să îşi mărească sânii cu silicon. Ei bine răspunsul este: „Profetul Mohammad a spus ca tot ce face bine omului, îi îmbunătaţeşte viaţa şi nu face rău trupului, este islamic şi indicat", evident cu condiţia ca de operaţia estetică să beneficieze doar soţul, la adăpostul moral al căsniciei.