Deficit de ofertă pe piaţa cauciucului natural
Producţia mondială de cauciuc natural, estimată în acest an la 9,4 milioane de tone, se anunţă mai mică decât cererea cu circa 900 000 de tone.
Articol de Dinu Dragomirescu, 12 Noiembrie 2010, 10:49
Preţul la termen al cauciucului natural pe piaţa de referinţă din Tokio a atins în prima decadă a lunii noiembrie cel mai ridicat nivel din ultimii 30 de ani. Faţă de nivelul scăzut din decembrie 2008, preţul cauciucului natural, materie primă furnizată de arborele de cauciuc (hevea), a crescut de patru ori.
Explicaţia? Producţia mondială de cauciuc natural, estimată în acest an la 9,4 milioane de tone, se anunţă mai mică decât cererea cu circa 900 000 de tone.
Trebuie spus că 95% din producţia totală de cauciuc natural se realizează în Asia. Trei ţări (Thailanda, Indonezia şi Malaezia) obţin împreună 70% din producţia mondială. Aceste trei ţări au fost devastate recent de taifunul Megi, cel mai puternic din ultimii 20 de ani.
Or o plantaţie nouă de arbori de cauciuc are nevoie de cel puţin cinci ani pentru a intra pe rod. Un alt factor care frânează creşterea ofertei de cauciuc natural este o ciupercă, microcyclus, care atacă plantaţiile de hevea din America de Sud, diminuându-le randamentul.
Ciuperca menţionată nu a atins (încă?) plantaţiile din Asia.
In sfârşit, preţul cauciucului depinde şi de preţul petrolului, întrucât pentru a asigura aderenţă produselor lor, producătorii de anvelope sunt nevoiţi să amestece cauciucul sintetic cu cauciuc natural. Când preţul petrolului creşte, cererea de cauciuc natural, devenit mai competitiv, se măreşte şi ea.
Anvelopele, principal debuşeu al producţiei de cauciuc
Fabricarea anvelopelor este principalul debuşeu al producţiei mondiale de cauciuc natural, cu o pondere de 70%. Ca urmare, cererea de cauciuc natural este în creştere în primul rând datorită trendului ascendent al producţiei de anvelope. Cele mai dinamice din acest sector sunt ţările zise emergente din Asia, în frunte cu China şi India.
In China, ţară care consumă de două ori mai mult cauciuc natural decât produce, vânzările de automobile ar putea atinge în acest an 17 milioane de unităţi, faţă de 13,64 milioane în 2009 (+24,6%) şi s-ar putea ridica la 40 de milioane de unităţi înainte de 2020, potrivit Asociaţiei chineze a constructorilor de automobile.
La parcul auto trebuie adăugate milioanele de biciclete şi motorete aflate în circulaţie, cu o pondere deloc neglijabilă în consumul chinez de cauciuc.
De aceea, importurile chineze de cauciuc natural ar putea atinge în 2010 nivelul record de 1,7 milioane de tone. Importuri în creştere se aşteaptă şi din partea Indiei.
Preţul anvelopelor a crescut cu 5-15% în acest an.
Dar cauciucul natural nu serveşte numai la fabricarea anvelopelor. Alte debuşee importante sunt fabricarea mănuşilor de cauciuc şi a prezervativelor. In Statele Unite, preţul acestora din urmă a crescut în ultimul an cu cel puţin 10%.
Dar şi în cazul acestor produse de uz medical sau igienic cererea cea mai dinamică se semnalează tot în ţările emergente.
O destindere pe piaţa mondială a cauciucului natural nu este aşteptată înainte de 2012.