"Litoralul pentru toţi" are tarife diferenţiate
A 12-a ediţie a programului "Litoralul pentru toţi" a început în această săptămână. Pentru prima oară, tarifele sunt diferenţiate între staţiunile din nord şi sud.
Articol de Dan Vasiliu, Radio România Cultural, 07 Mai 2013, 19:24
A 12-a ediţie a programului "Litoralul pentru toţi" a început în această săptămână într-o formă schimbată; pentru prima oară, tarifele sunt diferenţiate între staţiunile din nord şi cele din sud.
Până la 15 iunie, turiştii care aleg sudul vor plăti şi cu 30% mai puţin pentru un sejur.
Decizia a fost a hotelierilor, explică preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Lucia Morariu, care precizează că în lipsa investiţiilor în infrastructură strategiile de pe hârtie nu au nicio şansă să prindă contur şi în practică.
"Noi, ca agenţii de turism, ne-am propus să mergem, în primul rând, în funcţie de opţiunile hotelierilor, pentru că ei sunt aceia care cunosc mai bine produsul şi condiţiile de piaţă.
"Este adevărat că din multe motive staţiunile din sudul litoralului practică în mod obişnuit tarife mai mici decât Mamaia.
"Mamaia beneficiază de o poziţie specială în ceea ce priveşte agrementul, în primul rând, şi, de ce să nu spunem, sunt multe hoteluri acolo care au făcut investiţii importante în baza materială.", spune pentru Radio România Cultural, preşedintele ANAT, Lucia Moraru.
Reporter: Cum aţi caracteriza situaţia turismului în acest moment?
Lucia Morariu: Litoralul este principala destinaţie, de departe. Este un lucru bun că litoralul "se aşază". Tind să cred că ar trebui să facem mai mult şi pentru destinaţiile din ţară, altele decât litoralul.
Reporter: Dacă ar fi să vorbim despre nişte probleme concrete, care credeţi că ar fi cele mai mari? Să fie oare infrastructura, să fie faptul că TVA-ul este destul de mare la unele produse turistice?
Lucia Morariu: Principala problemă a turismului românesc este lipsa infrastructurii. Degeaba ai locuri frumoase dacă nu ai posibilitatea să ajungi acolo. Dacă vorbim de fiscalitate, sigur că aici există un cumul de factori care ne plasează într-o poziţie neconcurenţială, ca să spun aşa, faţă de ţări precum Bulgaria, de exemplu.
Pe lângă costurile de producţie intervine şi o fiscalitate care este în mod clar mai mare în România decât în majoritatea ţărilor cu care noi concurăm pe piaţa turistică.
Reporter: Cum ar putea atrage România mai mulţi turişti străini? Care ar fi segmentul cel mai interesant pentru ei?
Lucia Morariu: Turismul activ, vacanţele scurte, tip City Break, în oraşele turistice din România, dar vedeţi, nu putem vorbi de circuite culturale, în România, atâta timp cât pe şoselele patriei autocarele nu încap de camioane.
Bugetele tot mai mici din ultimii ani, afectate de criza economică, aduc mai mulţi turişti în staţiunile autohtone.
În minivacanţa de 1 Mai şi Paşti, numărul total de turişti în România s-a dublat iar veniturile obţinute de hotelieri şi comercianţi depăşesc 80 de milioane de lei, se arată într-un comunicat al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc.