Interviu cu Mircea Titus Dobre, ministrul turismului
Ce pregăteşte Ministerul Turismului pentru 2018.
Articol de Florentina Varga, 19 Decembrie 2017, 09:15
Emisiunea: "Matinal" - Realizator: Cătălin Cârnu - Rubrica: "Apel matinal" - Reporter: Florentina Varga
Realizator: La această oră avem "Apelul matinal". 2017 este anul în care s-au înregistrat cei mai mulţi turişti străini în România din 1990 până acum, conform INS.
Datele mai arată că numărul hotelurilor de patru şi de cinci stele a crescut cu 50% în ultimii ani.
În prima jumătate a lui 2017, numărul turiştilor străini s-a majorat cu aproape 11%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. În aceste şase luni, cei 1,2 milioane de străini au cheltuit în ţară cam 2,6 miliarde de lei.
Dintre toţi turiştii străini care vizitează România, 89% provin din Europa, majoritatea preferând să viziteze Bucureşti şi judeţele Braşov, Sibiu, Timiş ori Cluj.
Ce pregăteşte Ministerul Turismului pentru 2018 de la Mircea Titus Dobre, ministrul de resort.
Reporter: Începând cu 1 ianuarie 2018, turismul se schimbă întrucât intră în vigoare garantarea pachetelor turistice. Concret, ce se va întâmpla pentru agenţiile de turism?
Mircea Titus Dobre: Ordonanţa de Guvern a trecut de Parlamentul României, a fost votată, respectiva lege a plecat aprobată de parlament către preşedintele României pentru promulgare. Urmează să elaborăm şi să stabilim prin hotărâre de guvern toate detaliile tehnice pentru a avea un nou sistem de garantare. În actul normativ apare Fondul de garantare a pachetelor de servicii turistice. Este un fond de garantare care conţine şi fondul de repatriere în cazul în care există o fraudă sau o companie intră in insolvenţă şi nu va mai putea merge mai departe în aşa fel încât fondul să fie folosit pentru cetăţeni, să fie protejaţi.
Reporter: Când ar trebui să intre în vigoare?
Mircea Titus Dobre: În cursul lunii ianuarie vom aproba această hotărâre de guvern în aşa fel încât să trecem şi peste acea dificultate deoarece statul român în acest moment este într-un preinfringement şi, cu partenerii europeni şi cu Comisia Europeană, trebuie să trecem peste această dificultate şi să nu avem vreo surpriză din partea comisiei la un anumit moment.
Reporter: Potrivit bugetului aprobat, veţi primi 80% bani în plus pentru promovare şi marketing. Anul 2018 va fi centenarul, dar şi pregătirile pentru preşedinţia UE din 2019. Cum vreţi să alocaţi fondurile necesare pentru aceste două evenimente?
Mircea Titus Dobre: Ne vom concentra foarte mult pe partea de infotripuri/presstripuri şi vă dau un exemplu: statele care trăiesc foarte bine din turism au crescut acest domeniu de activitate prin prezentarea ţării, prin prezentarea destinaţilor. Dacă luăm exemplul, cel puţin Portugalia, ei realizează pe an aproximativ 1000 de infotripuri. Asta ne arată că o reclamă minuţioasă şi foarte bine pusă la punct se poate realiza prin aceste lucruri, şi anume cele două tipuri, info tripuri şi press tripuri, pentru că numai aşa putem să ne facem cunoscută cât mai bine destinaţia care se numeşte România. Începând cu Târgul de la Londra am introdus logo-ul centenarului. În cursul anului 2018 o să introducem şi logo-ul preşedinţiei, care este 'Lupul dacic'.
Reporter: Ce ţări ţintă vizaţi?
Mircea Titus Dobre: Ţările din UE, zona Asia - India, China. Deja am început să avem o relaţie mult mai bună şi să începem să facem o prezentare mult mai bună a României şi, împreună cu MAE, cu ambasadorii ţărilor respective. Îmi doresc să mergem şi spre Coreea de Sud. Este încă o discuţie şi pe partea de Orient Mijlociu.
Reporter: Ştiu că deja s-a aprobat participarea României la 26 de târguri internaţionale. Care vă atrage atenţia în mod special?
Mircea Titus Dobre: Mai special, probabil în cursul lunii ianuarie, este cel de la FESPO Zurich, unde România este ţară parteneră cu organizatorii, cu Elveţia. Urmează Târgul de la Madrid, Tel Aviv, în martie, Târgul de la Berlin - e şi târgul numărul unu în lume. Într-adevăr s-a redus numărul de târguri faţă de anul 2017. Este şi o premieră, pentru că am aprobat aceste târguri cu luna septembrie, ceea ce nu s-a mai întâmplat până acum. Avem un târg nou, avem Târgul de la Bilbao. Avem un târg nou şi la Tallinn, în Estonia, pentru că, de anul acesta, intră compania Nordica, companie aeriană, pe Aeroportul din Kogălniceanu pentru turişti în ceea ce priveşte Litoralul Mării Negre.
Reporter: Pentru că am vobit de târgurile internaţionale, aş vrea să vorbim un pic şi despre birourile de promovare. Care mai este situaţia lor actuală?
Mircea Titus Dobre: Începând cu anul 2018, începem procedura împreună cu MAE pentru a demara acţiunea de realizare a acestui birou de promovare externă şi aici discutăm ţările unde vom avea şi încet, încet să dăm drumul şi la partea de examene în aşa fel încât, undeva până la jumătatea anului 2018, să avem toate birourile de promovare externă deja cu oamenii puşi şi deja să începem politica de promovare externă a României cât mai accentuat. Vor fi 17.
Reporter: Revenim la noi în ţară. Aţi debutat Comandamentul de Iarnă, începând cu 17 decembrie, împreună cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. Ce vizează prin acest comandament Ministerul Turismului?
Mircea Titus Dobre: Cred că cel mai important este să avem în primul rând o prevenţie înainte de controalele care, normal, vor apărea pe parcursul acestui sezon de iarnă, şi nu numai.
Reporter: Vorbeam la începutul interviului despre buget. Ce vreţi să faceţi din punct de vedere al investiţiilor pentru anul 2018?
Mircea Titus Dobre: Avem un Masterplan de investiţii în turism, aprobat în luna august. Începând cu anul 2018, aşteptăm de la autorităţile publice locale, de la primării, cele care deţin staţiuni de interes naţional, local sau zone turistice, să vină cu documentaţiile tehnico-economice ca să primească avizul Comitetul tehnico-economic din cadrul Ministerului Turismului ca apoi, ulterior, să le prindem în buget pentru finanţarea investiţiilor respective. Acordăm o atenţie sporită investiţiilor în agrementul turistic, pentru că, într-adevăr, operatorii economici investesc foarte mult în unităţile de cazare, unităţile de alimentaţie publică, dar statul român trebuie să vină în sprijinul acestora, prin investiţii în infrastructura de agrement.
Reporter: Care este termenul limită până la care reprezentanţii autorităţilor locale pot să depună documentaţia necesară?
Mircea Titus Dobre: Până la 31.12 2018.