Programe pentru promovarea produselor agricole în UE
Comisia Europeană a aprobat 22 de programe pentru promovarea produselor agricole în Uniunea Europeană şi în ţările terţe.
Articol de Adriana Leu, 27 Aprilie 2013, 20:36
Aproape 72 de milioane de euro au fost alocate pentru promovarea produselor agricole, cele mai multe dintre aceste programe având o durată de 3 ani.
Uniunea Europeană contribuie cu aproape jumătate din această sumă.
Programele sunt destinate pentru promovarea uleiului de măsline, laptelui şi produselor lactate, cărnii, fructelor şi legumelor proaspete şi prelucrate, produselor ecologice, dar şi pentru ouă, vinuri, băuturi spirtoase şi produse horticole.
Până la finele lui noiembrie 2012, Comisia Europeană primise 36 de propuneri de programe care vizau atât piaţa internă a Uniunii Europene cât şi ţările terţe, cum ar fi Rusia, China, America de Nord, Asia de Sud-Est, Norvegia, Elveţia, Ucraina, India şi Coreea de Sud.
AUDIO: Fonduri alocate pentru promovarea produselor agricole.
Uniunea Europeană poate contribui la finanţarea programelor care oferă publicului informaţii sau promovează produsele agricole şi alimentare, în urma unei decizii a Consiliului din anul 2000.
Bugetul anual total disponibil pentru aceste programe se ridică la 55 de milioane de euro.
Practic cu aceşti bani se pot face campanii de promovare a beneficiilor pe care le aduc produsele din Uniunea Europeană, în special în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa şi igiena produselor alimentare, însă se fac referiri şi la aspecte ce ţin de calitatea nutritiva, etichetarea, bunăstarea animalelor sau metodele de producţie, prietenoase cu mediul înconjurator.
Programele pot acoperi, de asemenea, participarea la evenimente şi târguri, campaniile de informare despre sistemul european de denumiri de origine protejate, indicaţii geografice protejate, specialităţi tradiţionale, sau despre sistemul de etichetare.
Uniunea Europeană finanţeaza până la 50 % din costul acestor măsuri, iar pentru programele de promovare a consumului de legume şi fructe în şcoli, sau de conştientizare a efectelor consumului de alcool - finanţarea ajunge să acopere chiar 60 la sută din costuri.
Restul de bani este oferit de organizaţiile profesionale sau de statele care au propus măsurile.
Cei interesaţi de promovarea unor programe în statele membre sau terţe, pot face propuneri de două ori pe an. Statele membre trimit lista programelor selecţionate Comisiei, care le evaluează şi decide dacă sunt eligibile.