Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Audiere privind durata de viaţă a produselor

Audierea de marţi face parte dintr-un plan mai amplu, care are ca scop elaborarea unui cod de conduită, care să stabilească o durată minimă de viaţă pentru o gamă largă de produse.

EuranetPlus.

Articol de Mihaela Mihai, 08 Mai 2013, 11:16

Comitetul Economic şi Social European, organism consultativ al Uniunii Europene, a organizat marţi, la Bruxelles, o audiere privind durata de viaţă a produselor.

Obiectivul urmărit a fost o mai bună informare a consumatorilor.

Audierea de marţi face parte dintr-un plan mai amplu, care are ca scop elaborarea unui cod de conduită, care să stabilească o durată minimă de viaţă pentru o gamă largă de produse industriale destinate largului consum.

Ideea de bază de la care a plecat audierea este că numeroase produse ar putea avea o perioadă de utilizare mai mare.

De multe ori, consumatorii europeni au senzaţia că unele produse au fost fabricate astfel încât să aibă o durată cât mai mică de utilizare pentru a putea fi, astfel, înlocuite mai des. În acest caz, ar fi încurajată producţia.

Audio: Certificatele de garanţie "nu sunt întotdeauna clare".

Este cazul, mai ales, al sectorului informatic şi al celui electrocasnic, unde produsele par concepute pentru a fi folosite într-o perioadă scurtă de timp şi înlocuite cu altele noi, destul de repede, la costuri, uneori, deosebit de mari.

Consumabilele, cum ar fi tonner-ul la o imprimantă, becurile sau simpla hârtie de scris, sunt, şi ele, o problemă, pentru că trebuie înlocuite des, sunt de multe ori scumpe, necesită în permanenţă resurse naturale şi materii prime, iar acest lucru contravine orientării Uniunii Europene de limitare a deşeurilor.

Dezbaterile de marţi s-au referit şi la faptul că, de multe ori, consumatorii nu sunt informaţi în legătură cu durata medie de utilizare a produselor pe care le cumpără.

Certificatele de garanţie nu sunt întotdeauna clare, iar piesele de schimb ori nu se găsesc, ori au preţuri excesiv de mari.

Potrivit normelor europene deja în vigoare, garanţia este orice angajament asumat de vânzător sau producător faţă de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare de restituire a preţului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, dacă acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă.

Legile Uniunii Europene stabilesc că pentru produsele de larg consum garanţia de doi ani este obligatorie, dar, potrivit unui studiu, puţini cetăţeni ştiu acest lucru.

Este motivul pentru care responsabilii europeni prezenţi la dezbaterea de astăzi au cerut reglementări clare în acest domeniu.

Trebuie notat faptul că este pentru prima oară când instituţiile europene pun în centrul preocupărilor lor problema duratei de viaţă a produselor, având ca scop o veritabilă informare a consumatorilor şi elaborarea de strategii economice care să ţină cont de acest lucru.