Situaţia sistemului de învăţământ şi formare profesională din UE
Sondajul a arătat că numai 71% dintre europeni ştiu ce este cu adevărat sistemul de învăţământ şi formare profesională şi doar 68% au o părere bună despre acesta.
Articol de Laurenţiu Văduva, 23 Februarie 2017, 09:13
Situaţia sistemului de învăţământ şi formare profesională din Uniunea Europeană va fi analizată astăzi şi mâine la Salonic, în Grecia, în cadrul unui atelier de lucru la nivel de experţi.
Anul trecut, Centrul European pentru Dezvoltarea Formării profesionale CEDEFOP a lansat primul său sondaj de opinie, prin care a încercat să afle părerile oamenilor despre sistemul de invaţământ vocaţional – cursurile şi şcolile profesionale.
AUDIO: Agenda europeana. EuranetPlus.
Au fost intervievaţi peste 36.000 de cetăţeni din întreaga Uniune Europeană, cu vârste de cel puţin 15 ani.
Sondajul a arătat că numai 71% dintre europeni ştiu ce este cu adevărat sistemul de învăţământ şi formare profesională şi doar 68% au o părere bună despre acesta.
Într-o proporţie foarte mare - aproape 90 de procente - cei care au absolvit astfel de cursuri s-au declarat mulţumiţi de capacităţile profesionale obţinute; prin comparaţie, numai 62% din elevii absolvenţi ai unui liceu sau colegiu normal consideră că au fost bine pregătiţi pentru ocuparea unui loc de muncă.
De asemenea, se pare că aceste cursuri vocaţionale se bucură de o imagine în general bună în toate statele membre ale Uniunii Europene, 2 din 3 europeni declarând, în medie, acest lucru. Aproape un sfert au dat însă ăspuns negativ.
Cei mai mulţi dintre aceştia ultimii au provenit din sistemul general, clasic, de învăţământ. Care au fost motivele care v-au determinat să urmaţi un curs de pregătire profesională ? La această întrebare, cei mai mulţi - aproape jumătate - au indicat găsirea unui loc de muncă, dar şi faptul că erau interesaţi de tematica studiată.
Mulţi au ales să urmeze astfel de cursuri în urma sfaturilor familiilor sau prietenilor, sau pentru că au considerat aceste cursuri mai scurte, mai eficiente şi mai concentrate pe subiectele care îi interesau.
Pe de altă parte, numai 23% au răspuns că s-au înscris la astfel de cursuri în perspectiva continuării studiilor, de exemplu la facultate.
Dintre cei intervievaţi, 45% au ales licee sau colegii teoretice pentru a ajunge apoi în universităţi.
Participanţii la workshop vor fi invitaţi să aprecieze cât de bună li s-a părut această consultare şi să interpreteze apoi rezultatele din punctul de vedere al realităţilor din ţările lor.
Mâine, ei vor fi invitaţi să răspundă care ar fi cele mai bune politici de urmat, la nivel european, pentru creşterea eficienţei şi atractivităţii acestor cursuri profesionale şi în ce moduri se pot implica mai eficient diversele părţi interesate, inclusiv decidenţii politici şi mediul de afaceri.