Îmbunătățirea mediului de predare-învățare în Uniunea Europeană
La nivelul Uniunii Europene doar 26% din forţa de muncă deţine calificări de învăţământ superior, cu mult sub nivelul existent în ţările cele mai competitive economic.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 18 Iunie 2013, 15:19
Grupul la nivel înalt privind modernizarea învăţământului superior dă publicităţii, marţi, un raport referitor la calitatea procesului de predare-învățare din instituțiile de învățământ superior europene.
Cererea de personal cu competenţe de înaltă calificare este în creştere peste tot în lume. Iar oferta de posturi pentru persoanele fără nicio calificare este în continuă scădere.
Mai mult, ponderea locurilor de muncă pentru care este necesară deţinerea unei diplome se preconizează că va creşte de la 30%, cât este în prezent, la 35% până în 2020.
Audio: Raport referitor la calitatea procesului de predare-învățare din instituțiile de învățământ superior europene.
La nivelul Uniunii Europene, însă, doar 26% din forţa de muncă deţine calificări de învăţământ superior, cu mult sub nivelul existent în ţările cele mai competitive economic - precum Statele Unite, Canada, Japonia şi Australia.
Situaţia este cu atât mai îngrijorătoare dacă ţinem seama de creşterea rapidă a nivelului de absolvire a unei forme de învăţământ în ţările cu economii emergente, printre care China şi Brazilia. Însă doar creşterea numărului de studenţi nu rezolvă problema.
De aceea, în urmă cu doi ani, miniștrii educației din ţările membre au adoptat "Agenda europeană pentru modernizarea învățământului superior”.
Printre prioritățile sale se numără o mai bună adecvare a cursurilor la nevoile pieţei forţei de muncă, cu scopul de a le asigura studenţilor mai multe oportunităţi de a-şi dezvolta, în cursul perioadei de studiu, competenţele relevante pentru munca pe care o vor face în viitor.
Instituţiile de învăţământ superior trebuie să menţină legături mai strânse cu mediul exterior, să încheie parteneriate cu reprezentanţii industriei, ai întreprinderilor din domeniul inovării şi cercetării.
Raportul care va fi prezentat, marţi, la Bruxelles de fosta președintă a Irlandei, Mary McAleese, care conduce grupul la nivel înalt, şi de comisarul european pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret, Androulla Vassiliou, analizează în ce măsură profesorii din universități și colegii sunt suficient de bine formați și dotați astfel încât să-i ajute pe studenţi să dobândească competențe de nivel înalt necesare creșterii productivității și creării de noi locuri de muncă în Europa.
Documentul cuprinde exemple practice, ilustrative pentru modul în care statele membre, instituțiile de învățământ superior și Comisia Europeană pot sprijini îmbunătățirea mediului de predare-învățare, luând în considerație diversitatea peisajului educațional european la nivel universitar.