Cum gestionează UE regimurile comerciale preferențiale
Potrivit Curții de Conturi Europene, modul în care sunt gestionate regimurile comerciale preferențiale nu asigură o protecție deplină a intereselor financiare ale UE.
22 Mai 2014, 11:43
Felul în care sunt gestionate regimurile comerciale preferenţiale din Uniunea Europeană nu-i protejează pe deplin interesele financiare, reiese dintr-un raport publicat de Curtea de Conturi Europeană.
În esenţă, raportul auditorului extern al Uniunii sesizează faptul că executivul comunitar nu ar fi evaluat în mod corespunzător impactul şi efectele economice ale regimurilor comerciale preferenţiale.
Totodată, ar exista o serie de lipsuri ale Comisiei Europene atunci când vine vorba de supravegherea modului în care statele membre şi cele care beneficiază de regimurile comerciale preferenţiale respectă clauzele acordurilor.
Audio: În ce mod gestionează UE regimurile comerciale preferențiale.
Regimurile preferenţiale se aplică schimburilor comerciale de peste 240 de miliarde de euro ale Uniunii cu 180 de ţări şi teritorii.
Aceste tip de înţelegeri le permite partenerilor comerciali să-şi acorde reciproc facilităţi, în interesul ambelor părţi.
Raport al Curții de Conturi Europene |
Sunt reduse sau eliminate de pildă bariere tarifare, atât pentru binele macro economic, cât şi pentru cel al consumatorilor. În plus, Uniunea are tot interesul să obţină beneficii prin acordarea accesului neîngrădit de tarife la piaţa comunitară.
Raportul Curţii de Conturi insistă pe importanţa studiilor de impact: chiar dacă Bruxelles-ul a făcut progrese în ceea ce priveşte calitatea actor studii, Comisiei Europene i se recomandă eforturi suplimentare.
S-au constatat, printre altele, importuri ale căror provenienţă nu putea fi clar dovedită, dar ca figurau cu regim preferenţial sau probleme la controalele vamale, incapabile să prevină astfel de situaţii.
În context, specialiştii auditori spun că executivul de la Bruxelles ar trebui să facă pentru fiecare regim comercial preferenţial un studiu de impact, să implice constat Oficiul European de Statistică, Eurostat, în evaluări sau să ia în calcul analize intermediare.
Iar pentru a îmbunătăţi felul în care sunt apărate interesele finanicare ale Uniunii, Comisiei i se recomandă să pună la punct profiluri de risc: o abordare comună de care ar dispune statele membre pentru analiza riscurilor ar reduce pierderile pe care le încasează bugetul.