Plata rovinietei prin SMS nu este încă funcțională. Vezi metodele alternative de plată
Costurile și valabilitatea rovinietei, dar și metodele de plată au fost discutate la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
Articol de Luminiţa Voinea, 20 Martie 2024, 10:52
România se vede nevoită să-și armonizeze legislația la normele europene și în privința taxei de drum.
S-au făcut modificări privind costurile și perioada de valabilitate a rovinietei, care îi obligă inclusiv pe operatorii de telefonie mobilă să-și adapteze platformele la noile cerințe.
Potrivit noilor modificări, șoferii vor putea opta pentru rovinieta de o zi, opțiune inexistentă până acum. Prețul ei este de 2,5 euro.
Perioadele de valabilitate a rovinietei sunt de o zi, 10 zile, o lună, două luni sau un an.
Rovinieta de 10 zile costă echivalentul a 3,3 euro, rovinieta la două luni (60 de zile) - echivalentul a 8,4 euro, iar cea pentru un an va rămâne în continuare la același preț - 28 de euro pentru autoturisme, 96 de euro pentru vehicule de marfă sub 3,5 tone și 320 de euro pentru vehicule de transport cu 9-23 locuri.
Cea mai scumpă rovinietă este de 1.210 euro pentru vehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 12 tone.
Rovineta nu se poate achita prin SMS până pe 21 martie
Există și unele restricții în ceea ce privește procurarea noilor roviniete.
Ele nu se pot achita, deocamdată, prin SMS pentru că platformele operatorilor de telefonie mobilă trebuie adaptate.
Rămân însă celelalte opțiuni, cum ar fi platformele online.
“În ceea ce privește sistemele noastre și ale operatorilor agreați de noi și acele platforme electronice de pe care se poate achiziționa rovinieta, pot spune că în primele trei ore după ce a intrat în vigoare s-a rezolvat, s-au recalibrat sistemele. Ce a rămas încă de recalibrat, sunt sistemele operatorilor de telefonie mobilă, care au nevoie, până pe data de 21 martie, să-și actualizeze aceste platforme. Recomandarea pe care o fac tuturor și pe care o aplic și eu: când ai ajuns în pompă și ai alimentat, cumpără și rovinieta sau tariful de pod”, a spus purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, în emisiunea Seriviciul de noapte cu Maria Țoghină.
În viitor, taxarea după principiul poluatorul plătește, dar și taxarea la kilometru pe coridoarele importante este jalon în PNRR, iar termenul limită de implementare este anul 2026.
Aceasta presupune însă, implementarea unor sisteme care să taxeze automat autovehiculele, așa cum există deja în unele țări europene.
“Trebuie să ai sisteme automate, performante, astfel încât să taxeze automat, să fie simplu și pentru că noi, până la urmă, vrem banii transportatorilor și ai cetățenilor care vin, poate tranzitează, se duc mai departe în alte țări să își facă concediul sau - de ce nu? - rămân la noi, și atunci n-ar trebui să-i pedepsim ca să le luăm banii, să simtă că statul român le bagă mâna abuziv în buzunar, ci să plătească pentru că uzează într-o anumită măsură acel drum sau acele drumuri pe care le tranzitează”, a spus Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura.
CNAIR “nu vânează” amenzi
Dacă ați plecat la drum și nu ați plătit rovinieta, o puteti achita în aceeași zi, până la ora 24.00.
De asemenea, când plecăm la drum este recomandat să ne calculăm traseul si timpul, astfel încât sa evităm plata rovinietei în ultimele minute ale zilei, sau în primele 10 minute ale zilei următoare, pentru a evita eventualele blocaje din platformele on-line.
În cazul în care am circulat fără rovinietă și primim amendă, este bine de știut că putem plăti jumătate din amendă dacă o achităm în 15 zile.
Volumul amenzilor a scăzut din 2015 pentru că s-a ușurat modul în care se poate plăti rovinieta și s-au introdus sisteme electronice de verificare, care depistează imediat autoturismele fără rovinietă.
Purtătorul de cuvânt al companiei, Alin Șerbănescu, subliniază că instituția abilitată - CNAIR - nu vânează amendarea celor care nu platesc și pentru că banii din rovinietă merg către bugetul de stat sau bugetele locale, nicidecum în bugetul Companiei de Autostrăzi.
“Banii încasați din amenzi nu vin la noi. Nici măcar acea parte care reprezintă rovinieta nu vine la noi. Acei bani se duc fie la bugetul de stat, fie la bugetele locale. Deci, practic, nouă nu ne revine nimic. Putem spune că, din perspectiva CNAIR, banii din amendă sunt pierduți pentru noi. Noi încercăm la sfârșitul anului să avem profit cât mai mic, deși suntem o companie profitabilă. De ce? Pentru că preferăm să folosim banii pentru mentenanța infrastructurii rutiere, decât să-i dăm înapoi”.
În ceea ce privește marile proiecte de infrastructură rutieră, sunt acum în lucru Coridorul IV de transport paneuropean Nădlac-Constanța și coridorul VII Giurgiu-Siret.
“Pe coridorul IV avem două sectoare care sunt acum în lucru, Marginea Holdea, acel sector de 9 km cu tuneluri, care sunt în faza premergătoare începerii construcției, s-a finalizat faza de proiectare și începe faza de execuție, în 2026 trebuie finalizat și Sibiu-Pitești, unde am secțiunea unu, de la Sibiu la Boița, care este în circulație și mai am patru secțiuni de la Boița până la Pitești, care sunt acum în execuție”, a spus Alin Șerbănescu.
Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 18/19 martie 2024