Cum îi ajutăm pe copii să gestioneze emoțiile examenelor?
Psihoterapeutul Dorina Stamate a vorbit la “Serviciul de noapte” cu Maria Țoghină despre modalități de gestionare a emoțiilor copiilor înaintea examenelor.
Articol de Luminiţa Voinea, 12 Iunie 2019, 12:50
Gimnaziul este cea mai grea perioadă din viața unui școlar, pentru că, dintr-o dată, se trezește singur într-o clasă în care încearcă să iasă în evidență și să dovedească ce știe în fața profesorilor care au pretenția ca la fiecare materie copilul să fie bine pregătit.
După cei patru ani de gimnaziu cu multe suișuri și coborâșuri, apare primul examen, cel de evaluare națională de la sfârșitul clasei a VIII-a, pentru care elevii nu sunt pregătiți în totalitate.
Este un an greu, pentru că se află la primul examen important din viața lor, la o vârstă în care nu știu să-și gestioneze nici timpul și nici emoțiile, iar în plus apare presiunea alegerii profilului pe care îl vor urma.
Peste toate acestea, presiunea părinților și a profesorilor este greu de tolerat, astfel că perioada dinaintea examenului devine aproape insuportabilă pentru elevi.
Din discuțiile pe care le poartă cu copiii, psihoterapeutul Dorina Stamate a observat că elevii simt această presiune ca pe o povară, iar efectul este că își doresc să scape cât mai repede de stresul examenelor, indiferent de nota obținută.
“La primul examen din viața școlarului, în clasa a VIII-a, acesta este oarecum nepregătit. Încă de prin ianuarie copiii îmi spun: ‘eu aș vrea să dau examenul acum, să scap odată, nu mă interesează ce notă iau, dar nu mai vreau atâta presiune’. Există presiunea părintelui care-și dorește ce-i mai bun pentru copil, dar și profesorii pun presiune. În plus, apar și întrebările legate de alegerea profilului educațional. Este un an greu, pentru că sunt față în față cu primul lor examen adevărat”, spune psihoterapeutul Dorina Stamate.
Organizarea timpului
Ca părinți, avem la îndemână câteva metode prin care îi putem ajuta pe copii să depășească cu bine această perioadă.
Ceea ce putem face concret este să îi ajutăm să își organizeze timpul, să aibă un program bine stabilit și, nu în ultimul rând, să-i învățăm cum să studieze.
“Trebuie să fim aproape de ei și să-i înțelegem, pentru că e greu să fii adolescent și să ai presiunea examenului. Putem să îi învățăm să își organizeze timpul, pentru că, la 13 - 14 ani, ei nu știu cum să o facă. Noi, fiind trecuți prin viață și reușind să înțelegem cum stă treaba cu timpul, trebuie să îi învățăm cum să-și facă un program. Și să-i învățăm cum să învețe pentru că, de cele mai mai multe ori, la scoala nu-i învață nimeni cum să învețe”, ne sfătuiește psihoterapeutul.
Pericolul telefoanelor mobile și al device- urilor
Dorina Stamate recomandă ca în perioadele în care copilul învață pentru examen, telefoanele mobile, tabletele sau alte device-uri să nu fie în preajmă.
Și asta pentru că elevii își pot pierde ușor concentrarea.
“Recomandarea mea către adolescenți și părinți este că, dacă sunt în an terminal, în an de examen, toate aceste device-uri nu fac decât să ne distragă atenția de la ceea ce avem de făcut. Colțul ochiului vede telefonul pe masă și, prin urmare, toate notificările care vin au rolul de a distrage atenția. Creierului îi este greu să se conecteze apoi la ce făceai înainte. Sfatul meu pentru copii este ca jumătate de oră, telefonul să nu fie în raza vizuală, pentru a se putea concentra. Într-o pauză de 10 minute, te poți reconecta cu lumea de internet, după care revii la lucru pentru altă jumătate de oră, pentru a fi eficient”.
Nu renunțați la activitățile care aduc bucurie copilului
Potrivit psihoterapeutului Dorina Stamate, părinții fac adeseori greșeala de a renunța la activitățile sportive sau artistice ale copilului, pentru a se putea concentra doar pe pregătirea pentru examene.
Este un lucru greșit, pentru că acestea sunt activități care aduc bucurie copilului și îi dau motivație.
“Părinții cu copii în an terminal scot din programul acestora activitățile pe care le făceau până acum. Sportul sau studiul unui instrument se reduc acum, pentru că trebuie să se concentreze pe examen. E greșit să facem asta! Dacă noi îi luăm copilului și momentele care îi aduceau bucurie, de unde se va încărca atunci, de unde își va lua motivația să ducă în mod constant un an greu? Nu renunțați la ceea îi aduce bucurie copilului”, spune psihoterapeutul.
Cum îi ajutăm pe copii să gestioneze emoțiile examenelor?
Problema gestionării emoțiilor este una esențială, pentru că există pericolul ca, din cauza stărilor emoționale, copilul să nu se mai poată concentra chiar dacă este bine pregătit din punctul de vedere al materiei.
De aceea, este oportun să fim alături de copil în orice situație și să îi spunem că îl iubim și îl susținem, indiferent ce notă va lua la examen.
“Trebuie să fim conștienți: copilul poate să fie pregătit foarte bine și, din princina faptului că nu știe să-și gestioneze emoțiile, să nu atingă întregul lui potențial. Cumva trebuie să o luăm mai de dinainte, apropo de a nu pune presiune pe el, să-i spunem că suntem alături de el, că-l iubim și că el e important în viața noastră, indiferent de nota pe care o obține. Că el nu e nota, el este o persoană care are multe alte calități”, spune Dorina Stamate.
Este bine să îi amitim copilului de momentele mai grele din copilărie și pe care le-a depășit cu bine, pentru a-l motiva.
„Pentru a-l încuraja, trebuie să-i aducem aminte de toate momentele în care i-a fost greu în trecut și pe care le-a depășit, cum ar fi mersul pe bicicletă sau patinajul, pentru că și examenul face parte din acest greu care va fi depășit. Reamintirea succeselor trecute întărește convingerea că va reuși si de data aceasta să facă față”.
Cu câteva zile înainte de examene ar fi indicat să nu mai existe presiunea de a învăța.
Acum este momentul să facem altceva, pentru că mintea copilului este la examen și nu știe să gestioneze această stare.
Ar fi de preferat să ieșim în parc, să ne destindem, să inițiem activități care îi fac plăcere adolescentului.
În ziua examenului, este important să mergem cu copilul la școală, să îl așteptăm să iasă pentru a-și descărca emoția în brațele noastre.
“Cel mai important lucru este ca adolescentul să înțeleagă că vom fi alături de el indiferent ce se va întâmpla. Copilul trebuie să înțeleagă că nu va pierde dragostea noastră, dacă el nu va performa corespunzător la examen. Poate că și asta e o lecție, și pentru el, și pentru noi: iubirea pe care i-o acordăm lui, necondiționat! Nu o condiționați de rezultatul la un examen!”, ne sfătuiește psihoterapeutul