REPORTERII RADIO ROMÂNIA
Lipsa dovezii de asigurat poate crea probleme atunci când aveți nevoie de servicii medicale.
Articol de Ana-Maria Cîrstea, Râmnicu Vâlcea, 20 Ianuarie 2014, 18:15
Fără un sistem corelat, chiar dacă îşi plătesc contribuţiile sociale către stat, o parte din populaţia care ajunge la medic fără o dovadă a achitării taxelor, nu beneficiază de asistenţă medicală.
Ana Maria Cârstea ne prezintă situaţia din Vâlcea, acolo unde acest lucru este recunoscut şi de către conducerea CAS Valcea, care speră că în 2014 sistemul să fie pus la punct pentru ca oamenii să nu mai fie puşi pe drumuri.
Situația este cunoscută și la nivelul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Reprezentantii CNAS spun că luna ianuarie este o lună de tranziție. La începutul anului, 97 % din asiguraţi intră automat în evidenţele Casei de Asigurări, restul de 3 procente, însă, trebuie să-şi reînoiască asigurarea medicală, deoarece îşi plăteşte taxele direct la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Este cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente sau nu au niciun venit, însă vor să beneficieze de o asigurare publică de sanatate. Ele sunt nevoite să facă pe cont propriu legătura dintre cele doua institutii: ANAF si Casa de Asigurari de Sanatate Judeteana şi asta pentru ca statul nu dispune de un sistem informatic care să permită acest lucru. Concret, dupa ce au plătit şi au obţinut chitanţa contribuţiei sociale, trebuie s-o depună la Casa de Sănătate de care aparţin şi să facă o cerere de eliberare a adeverinţei de asigurat, care urmează a fi eliberată în 10 zile. Aceasta va fi prezentată medicului.