Începe şcoala. Suntem pregătiţi?
Şcoli fără alimentare cu apă, fără toalete decente, lucrări de reabilitare întârziate sau chiar abandonate - e tabloul fiecărui început de an şcolar în România.
Articol de Mirela Băzăvan, 07 Septembrie 2011, 16:49
O imagine neschimbată de la an la an cel puţin în mediul rural, acolo unde primarii se plâng că nu au bani să asigure salariile profesorilor, darămite să plătească pentru apă şi canalizare ori pentru lucrările de reparaţii curente. Poate doar pentru o găleată cu var. În aceste condiţii, anul şcolar va începe tot în clădiri neautorizate sanitar şi cu aceleaşi promisiuni: se caută soluţii!
În judeţul Cluj, pentru a permite funcţionarea acestor şcoli, 132 la număr, autorităţile judeţene sugerează celor locale să cumpere dozatoare cu apă plată, care să fie la dispoziţia elevilor şi a cadrelor didactice. În Neamţ, mai mult de o treime din unităţile de învăţământ nu au autorizaţie de funcţionare, dar autorităţile se declară mulţumite: peste 90% dintre elevi vor învăţa în şcoli care respectă reglementările sanitare şi tehnice.
Procentul e mai scăzut în judeţul Botoşani, statistica Inspectoratului Şcolar arătând că 77,79% dintre şcolari şi 62,39% dintre preşcolari învaţă în condiţii normale. Câte şcoli aşteaptă în continuare să fie autorizate, ne spune Gina Poenaru.
În judeţul Olt, nu doar unităţile din mediul rural au deficiente de funcţionare, ci şi o parte a celor din oraşe. O creşă, 14 grădiniţe cu program normalsi şapte şcoli generale nu sunt autorizate sanitar. Reţeaua şcolară are însă şi alte probleme: se modifică, se transformă şi, pe alocuri, se şi desfiinţează, ne spune Laura Stoican.
Cum speranţa moare ultima, poate administraţiile locale vor găsi bani şi soluţii pe ultima sută de metri. E regula după care se manageriaza învăţământul şi în judeţul Timiş. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar încă mai caută dascăli calificaţi care să ocupe posturile neocupate. Câte catedre sunt neacoperite, aflăm de la Alina Bujancă.
Demersul nostru va continuă şi în zilele următoare. Sperăm să identificăm cauzele reale pentru care România are atât de multe şcoli cu probleme de funcţionare şi, de ce nu, idei şi căi de rezolvare.