”Creștem împreună”
Un centru al organizației Salvați Copiii îi sprijină pe micuții din Brașov cu părinții plecați în străinătate.
Articol de Mădălin Iacob, Braşov, 21 Octombrie 2012, 16:48
În România, aproape 90.000 de copii au rămas singuri acasă, în urma migraţiei economice a părinţilor. 24.005 copii au ambii părinţi plecaţi. 48.882 de copii au rămas în grija unui singur părinte, celălalt muncind în străinătate.
În cartierul Noua, din județul Brașov, 80 de copii au cel puțin un părinte plecat în străinătate. Dintre aceștia, o treime sunt crescuți de bunici sau mătuși, deoarece ambii părinți sunt plecați. Din acest motiv mulți au probleme, atât emoționale, de comportamnet, cât și educaționale, de performanță școlară.
Roxana și Alexandru sunt doi dintre copii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate, Roxana vorbeste în fiecare seară cu mama și tatăl ei, așteaptă cu nerăbdare vacanțele pentru a se întâlni cu ei. Alexandru, de doi ani de zile nu a mai vorbit cu mama lui. Pe tatăl său nu îl cunoaște. Amândoi sunt crescuți de bunici. După școală, împreună cu alți 25 de copii în aceeași situație ca și ei, rămân în centrul Salvati copiii, deschis chiar în școala în care învață, scoala generală nr 9. Timp de 4 ore, supravegheați de un consilier psihologic și de un cadru didactic, ei își fac temele, se joaca, stau de vorbă.De doi de când s-a deschis centrul, rezultatele copiilor la învățătură s-au îmbunătățit vizibil. Centru este un ajutor și pentru bunicii care nu fac față cerințele din învățământ.
Din anul 2010, Organizaţia Salvaţi Copiii România a dezvoltat un program socio-educaţional în care sunt integraţi copiii care cresc fără atenta supraveghere a părinţilor, nevoiţi să muncească în altă ţară. Programul, care iniţial cuprindea opt centre (Reşiţa, Bucureşti, Mangalia, Petrila, Târgovişte, Timişoara, Craiova, Piteşti) a fost extins în anul 2011 in alte opt localităţi: Dâmboviţa, Braşov, Piatra Neamţ, Suceava, Iaşi, Negreşti-Vaslui, Lupeni- Hunedoara, Sighişoara.
Până în prezent, în programul „Creştem împreună” au fost incluşi 707 de copii şi 700 de aparţinători. Copiii sunt asistaţi pedagogic prin programul tip “Şcoala după Şcoală”, prin care li se asigură suport la realizarea sarcinilor şcolare, orientare educaţională şi consiliere psihologică. În fiecare program sunt implicaţi un cadru didactic, un consilier şcolar/psiholog şi un asistent social. Personalul implicat în programe ţine permanent legătura cu persoanele în a căror îngrijire se află copiii şi asigură orientarea, pregătirea şi consilierea acestora prin întâlniri şi vizite la domiciliu.