ANRE schimbă modul de calcul al facturii la energie electrică
Invitatul Apelului matinal, vicepreşedintele ANRE Emil Calotă, vorbeşte despre schimbarea modalităţii de calcul a abonamentului din factura de electricitate.
Articol de Elena Marinescu , 20 August 2014, 09:20
Avem parcuri eoliene, avem şi panouri solare, dar, deşi a trecut mai bine de un an de la liberalizarea pieţei de energie electrică, mulţi consumatori casnici reclamă umflarea facturilor la curent.
Asta în condiţiile în care, de la 1 iulie, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a decis să schimbe legislaţia referitoare la modalitatea de calcul a abonamentului din factura de electricitate, plătit de milioane de gospodării.
Ce presupune acest lucru de spune invitatul dimineţii la "Apel matinal", vicepreşedintele ANRE, Emil Calotă.
Emil Calotă: Vestea bună este că pe evoluţiile din ultimii ani preţul de producţie la nivelul pieţei din România a scăzut şi la momentul la care vom termina de parcurs toate etapele prevăzute în acest calendar întrevedem că nu va exista un şoc de creştere, pentru că între ele preţurile sunt destul de apropiate, vorbim de piaţa liberă şi de zona reglementată pe care încă o operăm.
Reporter: Ce se întâmplă cu acele taxe de cogenerare? Mulţi consumatori casnici reclamă umflarea facturilor, chiar indicând acel punct.
Emil Calotă: În ultimii doi ani au fost temperate aceste două componente, în sensul de calmare a impactului certificatelor verzi pe MWh şi, respectiv, a influenţei acestui bonus în preţul final.
Faţă de tendinţa de creştere a impactului certificatelor verzi, care tindea să meargă spre 80-100 de lei pe MWh, la momentul acesta acest impact s-a plafonat undeva la 35 de lei, aproximativ 3,5 pe fiecare sută de KWh consumată de fiecare cetăţean. Iar în partea cealaltă, la cogenerare s-a făcut şi acolo o reducere, la jumătate faţă de cât de plătea în anii precedenţi.
Reporter: Ţineţi de cont atunci când stabiliţi anumite plafoane şi de aceste nemulţumiri prin ANPC?
Emil Calotă: Sigur, că da. Avem mai întâi protocoalele noastre de colaborare cu Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului, cu alte agenţii instituite pentru protejarea consumatorului individual.
Recent noi am anunţat public că suntem preocupaţi de semnalele pe care le primim din ce ce în mai multe la nivelul direcţiei noastre de petiţii din cadrul Direcţiei Generale de Control şi la momentul la care în aceste petiţii sunt semnalate abuzuri din partea furnizorilor sau distribuitorilor de energie electrică suntem obligaţi să luăm măsurile prevăzute de lege.
Din punctul acesta de vedere, pentru noi este foarte important preţul, componentele, în general, din preţul final să fie corecte. Evident că sunt şi semnale de neumulţumire plecate de la lucruri ceva mai simple în relaţia dintre furnizorii de energie şi consumatorii finali, şi clienţi, şi cetăţeni legate de citirea contorului, de modul în care se facturează.
Suntem acum cu Regulamentul de furnizare, îl repunem în dezbatere publică tocmai pentru a îmbunătăţi modul de facturarea şi de informare a agentului final, cu datele şi informaţiile tehnice necesare pentru ca aceste nemulţumiri să se deducă şi relaţia contracturală să fie o relaţie corectă.
Reporter: Ce poate face un consumator nemulţumit în relaţia cu dumneavoastră? Unde se poate adresa?
Emil Calotă: Pentru relaţia directă cu noi, orice fel de solicitare online intră pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare şi există un link destinat consumatorului final pentru informare şi comunicare de date.
Există şi forma petiţionară scrisă, în care punând date mai complete, inclusiv depunându-le la Registratura ANRE noi suntem obligaţi să-i dăm curs şi să analizm elementele semnalate.
Şi a treia modalitate este şi una drastică, pentru că prin Regulamentul de furnizare, dăm şi datele necesre pentru ca un client să-şi poată schimba furnizorul de energie electrică, dacă este nemulţumit de calitatea serviciului.
Audio: Apel matinal