Peditel – sfaturi medicale pediatrice non-stop prin telefon
La numărul scurt 1791 răspunde întotdeauna un medic pediatru.
Articol de Lavinia Vasiliu, 11 Mai 2016, 10:22
Când copilul nu se simte bine, noi, părinţii, ne facem multe griji şi scenarii apocaliptice.
Şi ştim cu toţii, răcelile, febra mare sau alte incidente se întâmplă mai ales seara sau în week-end, când medicul de familie nu are program.
Ce bine ar fi atunci să putem suna undeva, pentru a obţine un sfat medical!
Ei, bine, putem! Părinţii din întreaga ţară pot suna la Peditel, o linie telefonică având program non-stop, cu tarif normal, cu sfaturi medicale pediatrice, despre care am aflat detalii de la Cristina Grigore, Director Executiv al Fundaţiei Părinţi din România şi Coordonator Peditel.
La numărul scurt 1791 răspunde întotdeauna un medic din Cluj Napoca. Pentru că acest proiect a fost iniţiat şi implementat de Fundaţia Părinţi din România la Cluj Napoca, apoi a fost extins la nivel naţional. Are o finanţare excusiv privată.
La acest serviciu, medicii specialişti din Cluj răspund oricărui părinte care doreşte să obţină un sfat medical pentru afecţiuni fără risc vital pentru copilul său. Chiar şi atunci când sunt cazuri urgente, părintele este ghidat să meargă într-un serviciu specializat, fie cameră de gardă, fie ambulanţă, dar majoritatea apelurilor, peste 72%, s-au soluţionat cu sfaturi medicale aplicabile acasă.
Până în 31 martie 2016, au fost preluate aici 23.081 apeluri, începând din ianuarie 2014, când a fost înfiinţat serviciul, exclusiv pentru Cluj Napoca.
A crescut de la 17 apeluri pe zi, în medie, în 2014, la peste 32 de apeluri pe zi în 2015, iar din 2016 media este 47 apeluri pe zi, în week-end se preiau între 80 şi 100 de telefoane.
Din mai 2015 a devenit un serviciu naţional, operat de medici din Cluj Napoca.
În unele situaţii este suficient sprijinul telefonic, dar protocolul medical indică vizita la medicul specialist în maxim 48 de ore, pentru a evita orice risc, iar în cazul în care starea de sănătate a copilului se deteriorează, părintelui îi este recomandat să nu mai ţină cont de sfaturile pe care le-a primit la telefon, ci să meargă la o unitate de primiri urgenţe.
Audio: