Un bilet la clasa I spre Marte, vă rog!!!
2014 se anunță unul plin pentru Asociația Română pentru Cosmonautică și Aeronautică (ARCA), pentru că va trebui să se ocupe cu foarte mare atenție de proiectul ExoMars.
Articol de Andreea Marin, 05 Ianuarie 2014, 13:14
Anul 2014 se anunță unul plin, dar mai ales provocator pentru Asociația Română pentru Cosmonautică și Aeronautică (ARCA), pentru că va trebui să se ocupe cu foarte mare atenție de testarea parașutelor care vor fi folosite în Misiunea din 2016 alături de Agenția Spațială Europeană în cadrul proiectului ExoMars, dar și de cele necesare singurului motor-rachetă de proveniență românească sută la sută.
Nu vă rușinați să vă întrebați în sinea dumneavoastră de ce este nevoie de parașute pentru Misiunea din 2016, pentru că și eu m-am întrebat și l-am întrebat chiar și pe Sorin Dinea, inginerul de aviație care face parte din echipa noastră de lucru și cercetare....
Mai întâi în glumă, apoi în serios, cercetătorul român mi-a explicat că este nevoie de ele pentru a asigura încetinirea modulului la ”aterizarea” sa pe solul marțian.
Audio: Interviu cu Sorin Dinea.
Mai mult decât atât, ar trebui să înțelegem că cea mai mare provocare pentru ARCA rămâne însă motorul-rachetă de proveniență românească și aceasta pentru că românii au oameni foarte capabili care ar putea avea un uvânt foarte serios și greu de spus în expedițiile viitoare în Spațiu.
Aceasta este părerea lui Sorin Dinea, care mărturisește și că un astfel de dispozitiv i-ar oferi o mare autonomie țării noastre în asemenea misiuni de cercetare, întrucât nu ar mai depinde de alte state.
Sorin Dinea este la prima vedere un om obişnuit, dar discuţia cu el devine din ce în ce mai mult o poezie.
Aflu câte lucruri sunt diferite acolo, la distanţă de atmosfera pământului care ne este atât de familiară şi fără de care nu concepem viaţa chiar dacă de mână un gând zburdalnic de-a părăsi o dată „casa părintească terestră”.
Partenerul meu de dialog este şi un om dotat cu un foarte bun simţ al umorului care face multe dintre lecţiile sale de fizică pură să devină mai simple, mai accesibile, mai frumoase şi mai râvnite.
În cele câteva minute pe care le-am petrecut împreună, m-a convins să-ncerc o posibilă aventură spaţială.
„ARCA a deschis cumva vreo listă de aşteptare pentru doritorii turişti pentru Marte?”, în întreb, iar răspunsul este pe măsură... „Încă nu, dar cred că se va umple imediat!” „Şi când va fi cu putinţă o atare expediţie?”mai am eu o curiozitate. „Depinde când ne vom încheia toate proiectele, când ne vom termina toate temele de făcut”, precizează Sorin Dinea şi mă loveşte cu o nouă replică „Oricum, dacă nu cumva o sa aflaţi înainte, cu siguranţă o să vă spunem noi când am ajuns acolo!”
Un proiect de suflet
ARCA a realizat şi o primă probă de integrare a motorului Executor 2 pentru racheta Haas 2B pe standul de testare şi a luat decizia de a-l dezvolta, ca o alternativă rapidă și eficientă din punct de vedere al costului.
Racheta orbitală HAAS 2C expusă în Piaţa Victoriei în 2012.
La începutul anului trecut, atunci când era evident că ARCA va începe colaborarea cu Agenția Spațială Europeană, iar resursele umane ar putea fi suprasolicitate, decizia dezvoltării unei versiuni de motor a cărei finalizare să se facă rapid, a fost una necesară.
Dezvoltarea primei variante a motorului Executor continuă însă, dar resursele alocate au fost diminuate.
Motorul Executor 2 funcționează cu un amestec de oxigen lichid si kerosen și are o forță de tracțiune în vid de 32 tone/forță.
Are o lungime de 1,7 m și un diametru de 1 m.
Greutatea totală a motorului este de 260 kg.
Dispozitivul se doreşte şi un ajutor pentru creșterea vitezei de dezvoltare pentru Programul Spațial al României și implicit pentru subprogramele rachetelor din seria Haas și avionului IAR-111 Excelsior.
În urma parteneriatului cu Agenția Spațială Europeană, programele ARCA au avut întârzieri, dar specialiştii români au reuşit să se adapteze.
Cine este ARCA?
Asociația Română pentru Cosmonautică și Aeronautică este o organizaţie non-profit, al cărei obiectiv este explorarea şi colonizarea spaţiului cosmic.
Pentru atingerea lui, ARCA se ocupă de construcţia si lansarea celor mai eficiente vehicule spaţiale din punct de vedere al costului.
Sunt folosite tehnologiile deja existente, intr-un mod inovativ, ceea ce permite accesul in spaţiul cosmic, pe scară largă şi reduce la minimum constrângerile financiare.
În 10 ani de activitate, a dobândit o experienţă unică în lume şi pentru că i-au fost puse la dispoziţie cele mai mici bugete raportate la realizările sale din domeniul aerospaţial.
Pentru a facilita accesul in spaţiul cosmic, ARCA a creat o familie de rachete orbitale şi un avion suborbital, având la bază tehnologii ieftine, sigure şi accesibile.
Elementul central in atingerea obiectivelor rămâne seria de motoare Executor, primul dintre ele având un raport tracţiune-greutate de 110 şi fiind al treilea motor din lume din acest punct de vedere.
În acelaşi timp este şi cel mai ieftin motor dezvoltat vreodată pentru prima treaptă a unui lansator orbital.
Un alt element care conduce la costul redus al rachetelor dezvoltate de ARCA este reprezentat de rezervoarele de combustibil realizate din materiale compozite, a căror masă, nealimentate, atinge doar 1,2% din masa de lansare.... Şi in acest caz, performanţa vine la un preţ scăzut.
Pe lângă costul scăzut al tehnologiilor dezvoltate, ARCA realizează şi lansările vehiculelor proprii, ceea ce conduce, din nou, la economii importante.