YouTube pe bani?
Ce se întâmplă când un analist financiar gândeşte cu voce tare? Depinde de ce gândeşte şi despre cine. Fiind vorba despre bani, YouTube şi Google, ideile au fost imediat comentate.
23 Iulie 2009, 10:00
Un consultant de la compania Piper Jaffray s-a uitat săptămâna trecută la perspectivele financiare ale Google şi a a făcut o sugestie, pe care New York Times a sărit să o discute imediat pe blogul ziarului.
Google, spunea analistul, a trebui să ceară bani oamenilor care încarcă filme pe portalul YouTube, dacă respectivul clip nu va fi de natură să genereze publicitate.
Ideea e într-adevăr provocatoare. Modelul financiar al lui Google, atunci când vorbim de YouTube, e destul de simplu: reclamă şi variante descărcabile contra cost. Numai din publicitate portalul va genera venituri de 323 de milioane de dolari, estimează analistul respectiv. Dar pentru că e probabil ca suma costurilor de stocare şi ofertare de clipuri va depăşi veniturile, Google ar putea căuta şi alte surse.
Există clipuri video care nu sunt interesante pentru publicitari, de exemplu cele făcute de amatori despre primii paşi ai progeniturilor sau copii piratate ale unor desene animate. Aşa că Google ar putea să ceară utilizatorilor respectiv bani pentru acele filmuleţe. Tehnologia de identificare a conţinutului există deja în portofoliul Google, aşa că nu ar fi o mare problemă ca fiecare film să fie mai întâi analizat din punct de vedere al potenţialului de venituri din publicitate – iar utilizatorul să fie taxat în funcţie de acest potenţial.
Reacţia cititorilor a fost însă clară – cultura YouTube e bazată pe oferta gratuită. Dacă Google va cere bani, oamenii se vor duce în altă parte.