Tastatură sau pix?
IT la inbox
24 Ianuarie 2011, 13:26
Elevii şi studenţii care scriu de mână învaţă mai bine decât cei care tastează, arată un studiu făcut de norvegieni şi francezi. Se pare că se pierde ceva pe drum când stiloul şi cartea sunt înlocuite cu monitorul şi tastatura. Şi asta pentru că cititul şi scrisul implică folosirea mai multor simţuri, spun experţii de la Universtăţile Stavanger şi Marseille.
Atunci când scriem de mână, mişcările pe care le facem se imprimă pe zona creierului cunoscută ca regiune senzorio-motoare. Acest proces ne ajută să recunoaştem literele. Atingerea tastelor şi scrierea la o tastatură produce un răspuns diferit în creier, deci nu are vreun efect benefic asupra învăţării.
La baza testului au stat două grupuri de voluntari. Tinerilor li s-a dat un alfabet necunoscut pentru a-l învăţa. Primul grup a scris de mână noile litere pe când celălalt a folosit tastaturi. La intervale de câteva săptămâni, subiecţii au fost testaţi pentru a verifica cât de bine ştiu noul alfabet învăţat. Cei care au reţinut litere prin citit şi scris de mână au avut de fiecare dată rezultate mai bune. De asemenea, scriem mai încet de mână decât atunci când folosim tastatura şi de aceea partea creierului care ţine de limbaj poate influenţa procesul de învăţare, cred specialiştii.
Alte experimente sugerează că aria Broca, localizată în lobul frontal al creierului, este mai activă când citim un verb care desemnează o activitate fizică decât în momentul în care citim un verb abstract sau care nu este asociat cu vreo acţiune. Acelaşi lucru se întamplă când observăm că o persoană face un anumit lucru. Nu trebuie sa facem aceeaşi activitate. Să auzim sau să privim ceea ce se întâmplă este îndeajuns. Este suficient să observăm un instrument familiar asociat cu o activitate fizică, susţin neuropsihologii.