Revista presei economice, 14 februarie
Articole din Ziarul Financiar, Curierul Naţional, Săptămâna Financiară şi Capital.
Articol de Dinu Dragomirescu, 14 Februarie 2011, 11:33
Ziarul Financiar se deschide cu titlul: "Am avut tot timpul bani. Lucrurile nu s-au mişcat din cauza nepăsării, neştiinţei sau rea-voinţei". Afirmaţia aparţine ministrului Transporturilor, Anca Boagiu. "Din 2002 până în prezent, ministerul a avut un buget de mai bine de 20 de miliarde de euro. Ce s-a întâmplat cu aceşti bani?".
Ziarul Financiar publică un articol intitulat "România se injectează cu datorii noi de 1 milliard de euro lunar ca să funcţioneze. Până când?". "În condiţiile în care statul s-a împrumutat masiv, datoria publică a ajuns la un nou maxim istoric de 46 de miliarde de euro". "In ultimii ani creşterea anuală a datoriei publice s-a accelerat şi nu mai coboară sub 30%". O problemă - scrie ziarul - este şi "direcţionarea banilor preponderent către cheltuieli curente cu pensiile şi salariile, în vreme ce cheltuielile cu investiţiile rămân la un nivel extrem de redus". Revista Capital alege ca declaraţia săptămânii o afirmaţie a preşedintelui Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România, Florin Pogonaru: "Poţi să aduci şi mama FMI, dacă faci numiri pe criterii politice şi oamenii nu sunt judecaţi pe baza a ceea ce realizează".
Sub titlul "Operaţiunea ţigareta stinsă în Prut", Săptamâna Financiară notează că, "deşi este responsabilă pentru o treime din contrabanda de ţigări din România, graniţa cu Republica Moldova a fost ignorată de DNA". "Una din patru ţigări fumate în România provine din contrabandă". "O piaţă de zeci de milioane de cartuşe nu poate fi alimentată cu cârca, cu traficul de cartuşe sau baxuri, aşa cum susţin anchetatorii". Revista reaminteşte că în ianuarie 2011 a fost abrogat un ordin care prevedea scanarea TIR-urilor în vămi, fiind înlocuit cu o prevedere prin care numai 1-3% din acestea urmau să fie scanate pe baza unei analize de risc".
"E mai scump să previi?", se întreabă în revista Capital George Butunoiu, specialist în resurse umane. "În stilul românesc de conducere, guvernanţii ne consideră pe toti infractori încă neprinşi şi, în consecinţă în loc să pedepsească vreo câteva mii sau zeci de mii de hoţi reali, fac să plătească milioane de hoţi potenţiali. Adică pe toată lumea", scrie autorul cu referire la timbrele pe pachetele de ţigări şi pe sticlele cu băuturi.
"Dacă justiţia ar băga la inchisoare vreo cinci dintre cei care fură voturi, ar dispărea frauda electorală instantaneu şi aproape in totalitate şi s-ar economisi şi milioanele de la camere", citim în Capital. Acelaşi săptămânal consacră un articol situaţiei din agricultura românească, "încă foarte fărâmiţată şi dominată de ineficienţă". "Fermele de dimensiuni mici, ce abundă în peisajul autohton, subvenţiile reduse şi randamentul scăzut sunt marile probleme ale agriculturii, cu efecte directe în preţurile alimentelor".
Curierul Naţional îşi deschide ediţia cu un articol intitulat "Lefurile bugetarilor nu vor creşte prea curând". "Guvernul s-a angajat în faţa FMI că majorările salariale vor fi limitate şi în 2012". "Derogările vor începe undeva la sfârşitul acestui an şi începutul lui 2012, pentru că normal se vor apropia alegerile, iar România nu a scăpat nici acum de pomenile electorale".
Sub titlul "Bucureştiul presează Georgia, Azerbaidjan şi Ungaria pentru proiectul gazelor caspice, AGRI", Ziarul Financiar publică un articol din care aflăm că "valoarea investiţiei ar putea fi situată între 1,2 şi 4,5 miliarde de euro, mult sub cea a unor proiecte cum este cazul South Stream sau Nabucco al căror cost se ridică la 25 miliarde de euro, respectiv 8 miliarde de euro.
Mai mult, durata construirii acestui proiect ar fi mult mai redusă, specialiştii din piaţă spunând că în trei ani de la startul lucrărilor investiţia ar putea fi gata (...) Deşi se bucură de sprijin politic, proiectul AGRI are mai multe puncte vulnerabile. Primul ar fi identificarea surselor de finanţare. (...) O altă problemă ar putea fi intrarea şi ieşirea vaselor de mari dimensiuni în şi din Marea Neagră prin strâmtoarea Bosfor", relevă Ziarul Financiar.