Transportul intermodal de marfă în Uniunea Europeană mai are încă o cale lungă de parcurs
Deocamdată, trenurile şi şlepurile nu pot concura pe picior de egalitate cu camioanele, se arată într-un raport publicat de Curtea de Conturi Europeană.
Articol de Radiojurnal, 28 Martie 2023, 02:18
Transportul intermodal de marfă în Uniunea Europeană mai are încă o cale lungă de parcurs, în condiţiile în care, deocamdată, trenurile şi şlepurile nu pot concura pe picior de egalitate cu camioanele, se arată într-un raport publicat ieri de Curtea de Conturi Europeană. Auditorii au constatat că nu există o strategie specifică în acest sens, la nivelul Uniunii, fiind stabilite ţinte nerealiste pentru folosirea sporită a căilor ferate şi a căilor navigabile interioare; aşa că, în prezent, mai mult de trei sferturi din totalul mărfurilor din Uniunea Europeană se transportă pe şosele. Alex Lancuzov are detalii.
Alex Lancuzov: Printre cauzele principale ale poluării, transportul comercial rutier, cu 16% din totalul emisiilor poluante. În acest context, autorităţile europene au finanţat cu peste un miliard de euro încurajarea transportului intermodal, adică un singur container de marfă să poată folosi autostrăzile, căile ferate, râurile şi chiar transportul aerian de tip cargo. Annemie Turtelboom, membru al Curţii Europene, a prezentat astăzi raportul instituţiei.
Annemie Turtelboom: Deşi transportul intermodal are potenţial şi poate contribui la reducerea poluării în cazul transporturilor de mărfuri, nu există o strategie clară pentru a încuraja acest sistem. Obiectivele generaliste doar propun creşterea ponderii mărfurilor transportate pe calea ferată şi pe ape, dar fără să stabilească obiective şi măsuri concrete. În plus, am văzut că obiectivele generale ale Uniunii Europene pentru transport verde sunt departe de realitate, iar cadrul legal pentru transportul intermodal de marfă este o directivă din 1992, pe care, deşi am încercat să o actualizăm, nu am reuşit, pentru că nu am obţinut aprobarea ţărilor membre.
Alex Lancuzov: Un proiect pilot al Comisiei Europene pentru a reduce poluarea în transporturile comerciale este folosirea combustibililor alternativi, cum ar fi hidrogenul.