Probă de Drum - Toyota Yaris
Liderul mondial Toyota găsește de fiecare dată soluții pentru a-și menține supremația la nivel global, iar noua Yaris beneficiază acum și de o reprezentație la vârful CM Raliuri.
Articol de Cătălin Cîrnu, 28 Septembrie 2018, 11:39
Pentru că tendințele viitorului au devenit deja o certitudine, modelul hibrid s-a bucurat continuu de aprecierea clienților europeni, așa că am pornit la drum într-o experiență intensă cale de vreo mie de km. Startul l-am dat din butonul aflat în vecinătatea volanului și l-am luat în modulul electric, amintindu-mi de ce Uniunea Europeană vrea să doteze mașinile electrice cu un semnal acustic. Nivelul decibelilor este atât de mic, încât, ca pieton, nu realizezi că din spatele tău se poate apropia un automobil.
Yaris a ajuns deja la a treia generație, iar japonezii i-au făcut câteva retușuri semnificative, de la design, la performanțe și la capitolul siguranță. Transformările esențiale sunt atât în partea frontală cât și la nivel posterior, mașina căpătând o linie fluentă, mai ales în culoarea albastru metalizat, la mare căutare printre ceilalți șoferi sau participanți la trafic.
Și apropos de culori, inclusiv în habitaclu am descoperit nuanțe noi care învăluie comenzile și instrumentele de bord ce au suferit îmbunătățiri semnificative. Mașina testată beneficiază de un ecran multi-informativ TFT color plasat în ansamblul ceasurilor de bord, dar lipsește navigația. Probabil, niponii s-au gândit că telefoanele inteligente sunt îndeajuns, așa cum nu au luat în calcul o situație ce poate deveni ilară. Dacă acționezi ștergătorul de parbriz concomitent cu butonul prin care lansezi și lichidul de spălare, riști să stropești un eventual pieton aflat la marginea bordurii. Cu scuzele de rigoare, omul te va înțelege, iar tu, ca șofer, vei deveni mai grijuliu în astfel de momente.
Yaris este liderul vânzărilor pe segmentul hatchback hybrid de clasă mică, beneficiază de un preț foarte bun și nici nu are adversari, toți ceilalți mari constructori optând pentru variante complet electrice, precum Renault Zoe, BMW i 3 sau Mitsubishi E-Volt. Yaris a primit și o nouă motorizare, un benzinar de 1,5 litri, 111 CP, Euro 6c cuplat la o cutie de viteză automată în 6 trepte. Constructorul se laudă cu o creștere de 10 procente a puterii motorului și cu o reducere a consumului de carburant cu până la 12%.
Testul efectuat mi-a confirmat un consum de 5,3 l/100 km, în regim mixt, urban și autostradă, cu dese reprize de accelerare puternică. Pe drum drept, mașina este sprințară, poate trece cu ușurință de 130 km/h, dar și consumul crește substanțial. Pe șoselele de munte e mai bine să te abții dacă te gândești la vreo depășire. În schimb, suspensiile destul de tari, căci vorbim de un autovehicul din clasa mică, asigură o bună stabilitate în viraje, alături de sistemele de siguranță din pachetul Safety Sense, aflat în echipare standard. Altfel spus, japonezii au demonstrat încă o dată că nu fac rabat la mașinile produse, indiferent de segmentul din piață pe care se comercializează.