Probă de Drum - Suzuki Vitara
Vedem pe șosele și în statisticile de vânzări auto că SUV-urile sunt încă la modă și probabil că vor rămâne în continuare în topul preferințelor. Poate pentru că a prins ideea că este cool să conduci o mașină mai înaltă și teoretic mai sigură, la un preț destul de accesibil în unele cazuri. Segmentul SUV-urilor se împarte în mai multe subclase, în funcție de mărime: SUV-uri mari și SUV-uri mici, crossovere și SUV-uri de buzunar, sunt foarte multe variante, însă cea mai căutată categorie este cea a SUV-urilor compacte, printre care se remarcă și Suzuki Vitara cu tehnologie hybrid și tracțiune integrală.
Articol de Dan Creța, 03 Decembrie 2023, 15:13
După ce conduci pentru câteva ore o Suzuki Vitara senzația e că primești mașină multă pentru bani puțini, ceea ce poate fi sau nu un lucru bun dacă ne gândim că prețul avantajos poate să însemne că există unele compromisuri acceptabile. Dar… să o luăm de la început. Pe dinafară, Vitara arată bine, cu aspect impunător. Designul pune accentul pe forță, pe linii puternice, care dau impresia că mașina ar avea abilități de off-road, ceea ce parțial este adevărat. Tracțiunea All Grip nu garantează accesul ușor pe teren foarte accidentat cu povârnișuri accentuate, dar ajută mult în depășirea unor obstacole medii, iar datorită gărzii la sol mai înalte nu există probleme în abordarea unor drumuri pietruite sau forestiere.
Pe dinăuntru, mașina are un aspect spartan, dar util si ergonomic, cu multe spații de depozitare și locuri pentru sticle mari de apă în portiere. La volan, poziția confortabilă și vizibilitatea bună dau o senzație de siguranță în orice condiții de vreme, iar portbagajul este suficient pentru o familie medie și bagajele aferente. Vitara 2023 nu oferă însă adevărate noutăți la bord. Sistemul și grafica sunt depășite tehnologic, dar cred că cei fără fițe ar aprecia mai degrabă dotările utile ca scaune încălzite, pilot automat adaptiv, faruri cu led, cameră pentru marșarier și sistemul de siguranță care include frânarea de urgență, monitorizarea unghiului mort și alertă la traficul din spate.
La drum, mașina e destul de rapidă. Motorul Suzuki Boosterjet de 1,4 litri și 129 CP este asistat la pornire de un sistem hibrid de 48V cu un acumulator litiu-ion ce înmagazinează energia electrică recuperată în momentul frânării sau decelerării și un starter-generator. Cu acest sistem, consumul de carburant și emisiile de noxe scad, iar cuplul motor maxim crește. Din păcate, noua tehnologie este disponibilă doar pe variante de motorizare cu transmisie manuală. Cât privește consumul, în condiții optime de trafic la o viteză medie de 90 km/oră am înregistrat 5,6 l/100 km, iar în traficul urban aglomerat consumul nu a trecut de 9 l/100 km. Este așadar o mașină economică, poate și pentru că e foarte ușoară. Ceea ce explică și slaba izolare fonică, mai ales pe autostradă la viteză mare. Nimic de reproșat însă în privința suspensiilor, a frânelor sau a direcției care își fac foarte bine treaba. Uneori portierele sau haionul trebuie trântite mai hotărât pentru a se închide perfect, dar, cum spuneam, există mici compromisuri acceptabile pe ici pe colo.
Am intrat pe forumuri auto pentru a afla păreri ale proprietarilor de Vitara care consideră că aceste aspecte minore nu-i deranjează și sunt în general foarte mulțumiți de mașina lor după zeci de mii de kilometri parcurși fără suprize neplăcute. Oricum, Suzuki a spus mereu că Vitara se dorește a fi pur și simplu o mașină fiabilă și robustă la un preț care să țină piept numărului mare de rivali din segmentul unde se întrec Dacia Duster, Ford Puma, Renault Captur, Peugeot 2008, Toyota Yaris Cross, Mazda CX-3 sau Hyundai Kona. Japonezii de la Suzuki au însă multă încredere în ceea ce oferă Vitara prin combinația de tehnologie hibrid modernă, motorizare eficientă și tracțiune 4x4 performantă. Pe de altă parte, toată lumea așteaptă cu mare interes o viitoare generație Vitara mult schimbată, eventual cu sistem plug-in hybrid și un nou design atât la interior, cât și la exterior.