Probă de Drum - Skoda Enyaq iV
Compania Skoda și-a prezentat recent noua strategie prin care vrea să intre în top 5 cei mai mari producători auto din Europa din perspectiva vânzărilor.
Articol de Dan Creța, 22 August 2021, 10:09
Constructorul din Mlada Boleslav plănuiește să-și extindă gama cu “cel puțin trei modele electrice noi” în acest deceniu și speră ca în 2030 cel puțin jumătate din vânzări să fie reprezentate de mașini cu emisii zero. În tranziția către electrificare, se poate spune că cehii au demarat spectaculos cu SUV-ul Skoda Enyaq iV.
Să conduci un automobil electric poate fi o experiență aparte, iar dacă acesta e SUV-ul electric al anului 2020, proba de drum e cu atât mai specială. Skoda Enyaq iV a primit o mulțime de elogii și nu degeaba. În primul rând, oferă numeroase opțiuni și variante de configurare. Primul model electric ceh are 3 dimensiuni de baterii, 5 niveluri de putere și tracțiune spate sau integrală. La interior, poți alege dintre 6 niveluri diferite de echipare. Dar când vine vorba de o mașină electrică, cei mai mulți sunt interesați de consum, sau mai bine zis de autonomia reală. Mașina de test avea aceeași baterie ca fratele iD.4 de la Volkswagen, de 77kWh, adică puțin mai mai mult decât Tesla Model Y sau BMW iX3.
Cât privește autonomia, Enyaq iV e generoasă. Firește, depinde și de condițiile meteo și mai ales de regimul de viteză. În afara orașului, la o viteză medie de 70-80 km/oră, am realizat un consum foarte bun, de 16 kWh/100 km, ceea ce se traduce într-o autonomie de puțin peste 500 km. Aceasta scade în regim urban până la 420 km, iar la viteză de autostradă cu un plin de baterie poți rula maximum 350 de km. Un aspect interesant e faptul că pe măsură ce te familiarizezi cu modul de rulare și cu tehnologia de recuperare a energiei prin frânare sau decelerare, poți ajunge să obții valori de autonomie tot mai bune. Am constatat că în coborâre de la munte, bateria mașinii s-a încărcat din mers ca prin minune, iar autonomia a crescut considerabil. Ca atare, punctul forte al al acestei mașini mi s-a părut eficiența ei dinamică.
Dacă mi-aș călca pe inimă și aș trece peste designul exterior cu prea multe muchii și cam sobru pentru gustul meu, trebuie să spun că, odată pornit la drum, Enyaq mi s-a părut a fi una dintre cele mai prietenoase mașini pe care le-am condus vreodată. Motorul electric se oprește singur când cobori și te îndepărtezi cu cheia în buzunar, și prinde viață discret imediat cum revii la bord, gata să te bucure, ca un părinte atent la nevoile tale. Vehiculul, comparabil ca dimensiuni cu un Land Rover sau un Land Cruiser, oferă la interior un spațiu uriaș, scaune confortabile, culori liniștitoare, acces rapid la toate comenzile, funcționare fără ezitări a sistemului, meniu intuitiv, grafică de excepție și rezoluție de top a ecranului central imens de 13 inci. Foarte practic mi s-a părut sistemul de rabatare a banchetei spate din portbagaj, al cărui volum de 585 de litri poate ajunge până la 1.710 litri în total, mai bine decât multe alte SUV-uri.
Mașina pleacă excelent de pe loc în modul Normal, sprintează în cel Sport, dar Eco îi taie serios din elan pentru a menaja bateria. Cei 204 CP care dezvoltă un cuplu de 310 Nm trimis către puntea spate, asigură totuși o accelerație vioaie în ciuda faptului că mașina cântărește peste 2 tone. Vizibilitatea poate fi afectată uneori de reflectarea în parbriz a unor inserții de la bordul mângâiat de razele soarelui. Partea bună e că cei de la Skoda au echipat primul lor vehicul electric cu sisteme de siguranță activă de ultimă generație.
Enyaq vine cu multă tehnologie în pachetul standard și chiar dacă nu bifezi nimic din lista de opționale, primești un model foarte bine dotat care rulează impecabil. Nu întoarce multe capete pe stradă, însă când îl conduci perfect relaxat în confortul siguranței și al autonomiei, pur și simplu nu-ți pasă că treci pe drum nevăzut și neauzit.