PROBA DE DRUM – OPEL GRANDLAND X
Cele mai vândute mașini la nivel mondial sunt SUV-uri sau crossovere, așa că mai mult de un sfert din cumpărătorii europeni optează pentru mașini mai înalte.
Articol de Dan Creța, 02 Septembrie 2018, 18:02
Opel Grandland X a întârziat puțin la petrecerea SUV-urilor, dar distracția abia a început și orice nou venit e bine primit, mai ales când aduce fel de fel de bunătăți la masă. Văzut deja ca un rival de temut pentru Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan sau Skoda Karoq, Grandland are cele mai multe lucruri în comun cu 3008-ul, pentru că cele două mașini au fost dezvoltate în cadrul aceluiași grup tehnologic și construite pe o platforma comună. La fel ca fratele francez, SUV-ul germanilor din Russelsheim nu dispune de tracțiune integrală, dar beneficiază de un sistem care îmbunătățeste considerabil tracțiunea în condiții de teren alunecos.
Fanii mașinilor pe benzină pot alege motorul de 1.2 litri care produce 130 de cai putere și 230 Nm începând cu 1.750 rpm, dar dacă preferati un diesel, haideți să va spun cum se comportă motorul de 1.6 litri, 120 de cai putere și 300 Nm. Aceasta unitate propulsoare este destul de vivace pentru o mașină de 2 tone și poate că mai importantă decât accelerația de la 0 la 100 este rapiditatea cu care ajungi de la 30 la 70 de km/ora, de exemplu, cand vrei să faci niște depășiri din scurt pe o șosea aglomerată.
In plus, Grandland-ul m-a impresionat cel mai mult pe drumul județean desfundat 714 de la Glod Moroeni până pe platoul Padina Peștera, tronson pe care a demonstrat adevărate veleități de off-road, trecând rapid și nepăsator peste toate gropile. Dar partea cea mai bună din toată povestea e setea foarte scăzuta de combustibil. După un parcurs de 400 de km cu motorul forjat pe tot traseul computerul de bord îmi arată un consum de doar 4.9 litri la sută și o autonomie de înca 860 km. În acest ritm, poți merge liniștit cu un plin din munții Bucegi până la Marea Ionica. Trebuie însa precizat faptul că masina de test a fost încărcată doar pe jumătate cu pasageri și bagaje.
Ceea ce m-a deranjat puțin a fost zgomotul prea puternic al motorului la anumite turații și vibrațiile trimise în pedale, dar sunt niște aspecte care pot trece neobservate după ce te obișnuiești cu ele și nu reduc plăcerea șofatului. În dotarea standard, Opel Grandland X vine printre altele cu lumini de zi și stopuri cu led care arată bestial noaptea, un sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere și un altul de avertizare la părăsirea benzii de circulație, un ecran tactil de 7 inchi sau de 8 daca alegi versiunea cu navigatie. Pe lista de opționale se remarcă sistemul IntelliGrip, avertizarea de coliziune frontală cu frânare automată de urgență și detectarea pietonilor sau sistemul avansat de asistență la parcare cu cameră panoramică de 360 de grade.
La bord, spațiile de depozitare sunt cam mici și în torpedou și în cotieră, iar sticlele nu-și găsesc loc decât în portiere din cauza configurației centrale care adăpostește lângă maneta de viteze joystickul de selectare a modului de rulare sau locul de încărcare a telefonului prin wifi. Scaunele confortabile beneficiază de încălzire și multiple opțiuni de ajustare, iar pasagerii din spate au loc generos la picioare.
Nu știu altii cum sunt, dar ce caut eu la o mașina am găsit în mare parte la Opel Grandland X. Pe langa toate cele spuse, m-a cucerit și portbagajul încăpător și bine configurat cu un spațiu foarte util bine ascuns sub o trapa și mai ales posibilitatea de a deschide geamurile și haionul din telecomanda mașinii. Irezistibil.