Probă de Drum - Mazda MX-5
Micuța Mazda MX-5, cu celebrul nume de alint Miata, este cel mai premiat și cel mai bine vândut roadster din istorie.
Articol de Dan Creța, 27 Septembrie 2021, 17:41
O zi de toamnă blândă pe la mijloc de septembrie este ideală pentru a traversa munții cu un cabriolet sportiv cu acoperișul rabatat. Cer senin, aer nemișcat, curat, cu miros verde, asfalt uscat și ușor crăpat pe alocuri: decor perfect pentru noua Mazda MX-5. Mașinuța șochează prin faptul că arată mult mai bine în realitate decât în fotografii, cu un aspect agresiv şi în același timp elegant.
Proporţiile desăvârșite fac din această evoluţie a designului Kodo cel mai exotic limbaj care celebrează mișcarea. Bolidul ajuns la a 5-a generație este cel mai stabil MX5 și reflectă toate atributele emblematicei Miata. Când te așezi la volan și pornești motorul, legătura este aproape instantanee. Imediat cum pleci de pe loc, simți plăcerea pură de a conduce sub impresia comuniunii perfecte cu mașina. De parcă ai îmbraca o camașă din cea mai fină matase. Mai mult chiar, e ca și cum mașina îți intră pe sub piele. Sau cum spun japonezii, se creează Jinba Ittai, acea legătură intimă între om și mașină pe care o percepi ca pe o extensie a corpului.
Cutia de viteze și răspunsul accelerației fac din MX5 tot ceea ce ar trebui să fie un automobil sportiv, de la șasiul atletic care te invită să răspunzi provocarii drumului până la rabatarea simplă și rapidă a acoperișului sau la interiorul nepretențios, dar de bun gust și de o înaltă calitate a finisajelor. Când pulsează din plin, motorul generează 184 CP, dar mai important e că oferă un cuplu de 205 Nm la doar jumătate din turația maximă. Ceea ce face și o accelerare ușoară să producă un zvâc care să te împingă în scaun cu tot cu fluturii din stomac aferenți. Direcția e mai precisă și mai conectată la șosea decât versiunea anterioară pe care am testat-o în urmă cu 6 ani, dar suspensiile mai rigide transmit mai tare denivelările în habitaclu.
În continuare, un șofer mai înalt de 1,85 m s-ar putea simți înghesuit și tentat să își împingă scaunul mai în spate fără să aibă unde. Portbagajul pare minuscul, dar e bine configurat și suficient pentru bagajele a doi pasageri. Am reușit să introduc în el o mulțime de lucruri, în plus mai există și alte spații de depozitare utile la bord, în spatele scaunelor, sau lângă lunetă când mașina e capotată. La acest capitol însă, toți rivalii Miatei sunt deficitari, de la Fiat 124 Spider, Toyota GT86 sau Subaru BRZ, până la mult mai rafinatele și costisitoarele Audi TT sau BMW Z4. Per total, la noua Mazda MX-5 îmbunătățirile sunt evidente, iar cele mai noi tehnologii de siguranță activă își fac treaba excelent.
Motorul e mai puternic, dar mai economic și dacă luăm în calcul toate cifrele, aspectele, părerile și premiile obținute, Miata 2021 pare a fi cea mai accesibilă și corectă alegere de pe piață atunci cand îți dorești un roadster spectaculos care îți garantează distracția în fiecare călătorie.