Proba de drum - Mazda MX-30 R-EV
În lumea auto, există câteva companii care nu s-au sfiit niciodată să spargă barierele, iar una dintre ele este Mazda. Utilizarea unui motor rotativ pe benzină pe o mașină electrică pentru a-i extinde autonomia este o dovadă a acestui lucru. Tehnologia unică pusă la punct de japonezi este instalată pe atractivul model Mazda MX-30 și asigură autonomia confortabilă a unui hibrid plug-in tradițional.
Articol de Dan Creța, 09 Decembrie 2023, 17:30
În urmă cu vreo 3 ani, Mazda a lansat primul său model complet electric, câștigând aprecieri pentru calitatea, farmecul și experiența de conducere captivantă a crossover-ului MX-30. Cu toate acestea, autonomia scăzută, de doar 200 km, l-a făcut să fie luat în considerare mai mult ca vehicul de oraș. Acum, Mazda a venit cu o soluție la această problemă și a lansat modelul MX-30 R-EV, un fel de range-extender plug-in hybrid, care utilizează un mic motor rotativ pe benzină strict ca generator pentru a încărca bateria mașinii în timpul mersului și pentru a-i extinde astfel autonomia. Motorul termic este mic, de numai 830 cmc și, întrucât nu există nicio legătură mecanică între el și roțile motoare, el acționează pur și simplu fie pentru a încărca bateria, fie pentru a furniza energie motorului electric de 170 CP. Bateria este de doar 17,8 kW, mai mică decât pe modelul complet electric anterior, pentru a fi mai ușor de încărcat, fie la priză, fie în mers de către motorul rotativ. Când e plină, ea oferă o autonomie electrică de circa 100 de kilometri, dar raza de acțiune poate crește considerabil, până la peste 600 de kilometri, dacă șoferul folosește cu inteligență modurile de încărcare. Concret, în modul de conducere exclusiv electric, mașina epuizează total bateria înainte ca motorul rotativ să pornească pentru a genera electricitate. Dacă se alege modul normal de funcționare, bateria scade la nivelul de 40% înainte de a începe să se încarce, iar un al treilea mod, cel de încărcare, pornește imediat motorul pe benzină și, mai mult, permite selectarea nivelului de energie la care se dorește încărcarea bateriei și eventual la care să se mențină. E un sistem unic și incomparabil cu cele ale potențialelor concurente printre care se numără suratele nipone CH-R de la Toyota și HR-V sau CR-V de la Honda.
Pe drum, MX-30 R-EV se comportă impecabil, la fel ca alte modele Mazda. Călătoria atinge un echilibru bun între confort și sportivitate, cu o stabilitate excelentă și o direcție ponderată și receptivă. Sistemul de propulsie inovator funcționează fără probleme. Deoarece motorul pe benzină nu antrenează direct roțile, MX-30 funcționează ca un vehicul electric rafinat în orice moment, indiferent dacă motorul generează sau nu putere. Nu există schimbări de trepte perceptibile, iar atunci când motorul începe să încarce bateria sau să mărească puterea la accelerare puternică, interacțiunea este perfectă. Singurul semn că motorul rotativ funcționează este sunetul său ca de dronă, dar estompat fie de muzica de la bord, fie de zgomotul produs de roți la viteze mari. Apropos de asta, viteza maximă este limitată la 145 de km/oră, probabil pentru a se conserva energia bateriei. În România n-ar fi o problemă, dar s-ar putea să fie cam frustrant pe autostrăzile germane fără limită de viteză.
De apreciat faptul că MX-30 R-EV are un rezervor de benzină generos de 50 de litri, iar bateria poate fi încărcată și la o stație rapidă sau la priza de acasă. Pe lângă sistemele de siguranță activă avansate incluse în echiparea standard, la bord găsim două ecrane montate central, unul sus, acționat printr-un cadran rotativ și butoane, utilizat pentru navigare, setări și divertisment, și un ecran tactil în partea de jos care servește drept panou de control pentru climatizare. Sistemul și afișajele sunt clare și funcționează bine, sunt intuitive și contribuie la senzația de habitaclu premium. Pe lângă piele fină și plastic moale de cea mai bună calitate, caracteristică standardelor înalte întâlnite la Mazda, descoperim și inserții de plută care fac trimitere la începuturile companiei ca producător al acestui material ecologic. Portbagajul are un volum de 350 de litri și în el avem o priză de 225 V. Mi se pare însă bizar că nu dispunem și de o deschidere electrică a portbagajului, dacă tot e un vehicul electric. Neobișnuită este și deschiderea ușilor din spate, care se face invers, astfel că nu avem stâlp la mijlocul mașinii, iar pasagerii de pe bancheta posterioară nu pot urca sau coborî decât după ce se deschid portierele din față. Dar, până la urmă, e ceva ce se înscrie în nota de originalitate a mașinii.
Mazda MX-30 R-EV cu noul său grup de propulsie inovator oferă o experiență de conducere inedită, oarecum asemănătoare unui vehicul electric silențios, dar cu confortul unui hibrid plug-in tradițional, adăugând un plus de farmec la ceea ce era deja un produs atractiv.