Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Proba de drum - Mazda MX-30 R-EV

În lumea auto, există câteva companii care nu s-au sfiit niciodată să spargă barierele, iar una dintre ele este Mazda. Utilizarea unui motor rotativ pe benzină pe o mașină electrică pentru a-i extinde autonomia este o dovadă a acestui lucru. Tehnologia unică pusă la punct de japonezi este instalată pe atractivul model Mazda MX-30 și asigură autonomia confortabilă a unui hibrid plug-in tradițional.

Foto: Dan Creța

Articol de Dan Creța, 09 Decembrie 2023, 17:30

În urmă cu vreo 3 ani, Mazda a lansat primul său model complet electric, câștigând aprecieri pentru calitatea, farmecul și experiența de conducere captivantă a crossover-ului MX-30. Cu toate acestea, autonomia scăzută, de doar 200 km, l-a făcut să fie luat în considerare mai mult ca vehicul de oraș. Acum, Mazda a venit cu o soluție la această problemă și a lansat modelul MX-30 R-EV, un fel de range-extender plug-in hybrid, care utilizează un mic motor rotativ pe benzină strict ca generator pentru a încărca bateria mașinii în timpul mersului și pentru a-i extinde astfel autonomia. Motorul termic este mic, de numai 830 cmc și, întrucât nu există nicio legătură mecanică între el și roțile motoare, el acționează pur și simplu fie pentru a încărca bateria, fie pentru a furniza energie motorului electric de 170 CP. Bateria este de doar 17,8 kW, mai mică decât pe modelul complet electric anterior, pentru a fi mai ușor de încărcat, fie la priză, fie în mers de către motorul rotativ. Când e plină, ea oferă o autonomie electrică de circa 100 de kilometri, dar raza de acțiune poate crește considerabil, până la peste 600 de kilometri, dacă șoferul folosește cu inteligență modurile de încărcare. Concret, în modul de conducere exclusiv electric, mașina epuizează total bateria înainte ca motorul rotativ să pornească pentru a genera electricitate. Dacă se alege modul normal de funcționare, bateria scade la nivelul de 40% înainte de a începe să se încarce, iar un al treilea mod, cel de încărcare, pornește imediat motorul pe benzină și, mai mult, permite selectarea nivelului de energie la care se dorește încărcarea bateriei și eventual la care să se mențină. E un sistem unic și incomparabil cu cele ale potențialelor concurente printre care se numără suratele nipone CH-R de la Toyota și HR-V sau CR-V de la Honda.

Pe drum, MX-30 R-EV se comportă impecabil, la fel ca alte modele Mazda. Călătoria atinge un echilibru bun între confort și sportivitate, cu o stabilitate excelentă și o direcție ponderată și receptivă. Sistemul de propulsie inovator funcționează fără probleme. Deoarece motorul pe benzină nu antrenează direct roțile, MX-30 funcționează ca un vehicul electric rafinat în orice moment, indiferent dacă motorul generează sau nu putere. Nu există schimbări de trepte perceptibile, iar atunci când motorul începe să încarce bateria sau să mărească puterea la accelerare puternică, interacțiunea este perfectă. Singurul semn că motorul rotativ funcționează este sunetul său ca de dronă, dar estompat fie de muzica de la bord, fie de zgomotul produs de roți la viteze mari. Apropos de asta, viteza maximă este limitată la 145 de km/oră, probabil pentru a se conserva energia bateriei. În România n-ar fi o problemă, dar s-ar putea să fie cam frustrant pe autostrăzile germane fără limită de viteză.

De apreciat faptul că MX-30 R-EV are un rezervor de benzină generos de 50 de litri, iar bateria poate fi încărcată și la o stație rapidă sau la priza de acasă. Pe lângă sistemele de siguranță activă avansate incluse în echiparea standard, la bord găsim două ecrane montate central, unul sus, acționat printr-un cadran rotativ și butoane, utilizat pentru navigare, setări și divertisment, și un ecran tactil în partea de jos care servește drept panou de control pentru climatizare. Sistemul și afișajele sunt clare și funcționează bine, sunt intuitive și contribuie la senzația de habitaclu premium. Pe lângă piele fină și plastic moale de cea mai bună calitate, caracteristică standardelor înalte întâlnite la Mazda, descoperim și inserții de plută care fac trimitere la începuturile companiei ca producător al acestui material ecologic. Portbagajul are un volum de 350 de litri și în el avem o priză de 225 V. Mi se pare însă bizar că nu dispunem și de o deschidere electrică a portbagajului, dacă tot e un vehicul electric. Neobișnuită este și deschiderea ușilor din spate, care se face invers, astfel că nu avem stâlp la mijlocul mașinii, iar pasagerii de pe bancheta posterioară nu pot urca sau coborî decât după ce se deschid portierele din față. Dar, până la urmă, e ceva ce se înscrie în nota de originalitate a mașinii.

Mazda MX-30 R-EV cu noul său grup de propulsie inovator oferă o experiență de conducere inedită, oarecum asemănătoare unui vehicul electric silențios, dar cu confortul unui hibrid plug-in tradițional, adăugând un plus de farmec la ceea ce era deja un produs atractiv.

Şase femei au zburat până la marginea spațiului
Ştiinţă & Tehnologie 14 Aprilie 2025, 19:31

Şase femei au zburat până la marginea spațiului

Vehiculul Blue Origin este complet automatizat, deci nu a existat un pilot la bord.

Şase femei au zburat până la marginea spațiului
Probă de Drum – Opel Grandland MHEV
Ştiinţă & Tehnologie 14 Aprilie 2025, 10:14

Probă de Drum – Opel Grandland MHEV

Noua generație a SUV-ului Grandland propusă de constructorul german Opel, este construită pe platforma nouă preluată din...

Probă de Drum – Opel Grandland MHEV
Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric
Ştiinţă & Tehnologie 13 Aprilie 2025, 11:54

Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric

Deși turbulențele continuă pe piața automobilelor electrificate, unde Tesla a înregistrat scăderi semnificative, grupul...

Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric
Summit-ul Inovației Digitale
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 14:45

Summit-ul Inovației Digitale

Patru zile de conferințe, forumuri și planuri ambițioase pentru transformarea digitală a României.

Summit-ul Inovației Digitale
Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 14:01

Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice

Compania românească a prezentat pe piaţa autohtonă primele vehicule electrice utilitare

Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice
O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 11:27

O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă

O companie americană de biotehnologie a obţinut trei pui de lupi preistorici, care erau mai mari decât descendenţii lor moderni.

O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă
Probă de Drum – Citroen C4 MHEV
Ştiinţă & Tehnologie 04 Aprilie 2025, 23:08

Probă de Drum – Citroen C4 MHEV

Am scos la plimbare Hatchbackul C4 al celor de la Citroen propus de această dată în interesanta motorizare mild-hybrid care...

Probă de Drum – Citroen C4 MHEV
Probă de Drum – Suzuki Across PHEV
Ştiinţă & Tehnologie 29 Martie 2025, 16:02

Probă de Drum – Suzuki Across PHEV

Pentru cei care își doresc un SUV hibrid solid și stilat care să asigure un echilibru bun între tehnologie și performanță, o...

Probă de Drum – Suzuki Across PHEV