Probă de Drum Mazda CX-60 Diesel
În industria auto nu toți jucătorii sunt la fel. În timp ce majoritatea constructorilor pun accent pe tehnologii hibride și electrice sau mizează pe motorizări mici supraalimentate, compania Mazda se încăpățânează să facă mașini cu motoare mari, aspirate, iar mai nou surprinde prin lansarea unui diesel. Și nu orice diesel, ci unul de 3.3 litri cu 6 cilindri în linie. Noul SUV Mazda CX-60 care a apărut anul trecut în versiunea plug-in hibrid pe benzină, a fost echipat acum cu un propulsor pe motorină împerecheat cu un sistem mild-hybrid, o combinație despre care japonezii spun că asigură un consum de carburant extrem de redus.
Articol de Dan Creța, 29 Mai 2023, 13:53
Mai întâi trebuie să mărturisesc că nu am mai condus de mult timp o mașină pe motorină și abia așteptam să văd cum se comportă noul CX-60 pe care l-am condus în toamna trecută în varianta pe benzină și care m-a impresionat plăcut. Aflată în concurență cu modele ca Volvo XC60, BMW X3 sau Audi Q5, nava-amiral de la Mazda cu veleități premium vine de această dată cu un motor diesel construit de la zero care oferă eficiență mai mare, consum mai mic, emisii scăzute și resurse disponibile pe o plajă largă de turații. La toate acestea se adaugă un sistem mild-hybrid la 48V menit să dea o mână de ajutor în anumite situații de trafic. Mașina testată cu nivelul de echipare de top Takumi dispunea de 254 CP, transmisie automată cu 8 rapoarte și tracțiune integrală, pentru care Mazda comunică o cifră oficială de consum de 5 litri la 100 de kilometri în regim mixt. Ei bine, după circa 300 de kilometri parcurși în regim extra urban în stil de condus economic, computerul de bord mi-a indicat un consum de 4,5 litri la 100 de kilometri, valoare la care un plin de motorină înseamnă o autonomie de peste 1000 de km. La viteza maximă de autostradă consumul a crescut până la 7 litri, așa că media ar fi probabil 5 litri și ceva, o cifră foarte bună dealtfel. Însă ceea ce abia așteptam să simt a fost cuplul motor caracteristic unui diesel și nu am fost dezamăgit. Cu 550 Nm mașina sprintează cu ușurință în ciuda greutății de aproape 2 tone și se mișcă aparent fără efort la urcarea în pante pronunțate. Direcția este totuși prea asistată pentru gustul meu și volanul se învârte mult prea ușor, dar ținând cont de dimensiunile mașinii, acesta poate fi un plus într-o operațiune de parcare sau în manevre în spații restrânse.
Noua Mazda CX-60 dispune de o gamă completă de tehnologii de siguranță avansate care asistă șoferul printre care un sistem de monitorizare 360 de ultimă generație, un asistent inteligent de frânare pentru detectarea pietonilor și un sistem de monitorizare a unghiului mort cu avertizare la coborâre. Cel mai interesant aspect mi s-a părut posibilitatea de a folosi senzorii și camera video de la interior pentru a ajusta scaunul șoferului la statura acestuia. Poate fi utilizată și recunoașterea facială pentru a activa setările alese, funcție utilă în cazul în care mașina este folosită și de alți membri ai familiei. Practic, CX-60 reprezintă tot ceea ce compania a integrat în ADN-ul său în ultimii 100 de ani, de la un design deosebit de atractiv până la cele mai recente inovații în domeniul tehnologiilor centrate pe om. Dincolo de performanța dinamică de top și de specificațiile tehnice impresionante, se poate spune că această mașină e o adevărată poveste a tradițiilor japoneze care îmbină inteligența cu eleganța, lucru ilustrat perfect de materialele fine și delicate folosite la interior. Felul în care sunt imbinate, cusute și întrețesute pielea și stofa de pe scaune, portiere și planșa de bord duce arta meșterilor niponi la un nivel incredibil de măiestrie. Este o experiență aparte în sine doar să te afli în habitaclul acestei mașini atent lucrate. Fără îndoială că lansarea acestui diesel contra curentului mondial actual este o mișcare îndrăzneață din partea celor de la Mazda. Dar motorul cu tehnologia revoluționară Skyactive-D are un randament excelent, iar combinat cu sistemul mild-hybrid oferă un nivel de motivare pe care nu-l găsești în altă parte. Încrederea japonezilor este întărită parțial și de statisticile care arată că printre SUV-urile cumpărate de companii pentru directorii lor executivi destul de multe sunt echipate cu motoare diesel, ceea ce arată că piața pentru acestea încă există. Mazda crede că este loc pentru un asemenea diesel în lume. Dar lumea aflată în schimbare ce zice oare? Aceasta e de fapt cea mai importantă întrebare.