Probă de drum - Mazda CX-5
Oriunde ne duc drumurile vieții, putem ajunge acolo în mașini care oferă călătorii sigure și confortabile. Printre acestea se numără și Mazda CX-5, un SUV construit pentru familii active care vor să se bucure de plimbări distractive și să beneficieze de cele mai noi și mai avansate tehnologii de siguranță.
Articol de Dan Creța, 04 Septembrie 2023, 10:46
Mazda CX-5, versiunea 2023, oferă o dinamică de condus puternică și seducătoare, în combinație cu noua tehnologie Mazda M Hybrid, care ajută la economia de combustibil. Sistemul M Hybrid utilizează un generator mic pentru a capta energia care în mod normal este pierdută la frânare. Energia captată este apoi utilizată pentru a alimenta un mic motor electric care asistă motorul termic la plecarea de pe loc și pentru a economisi combustibil prin alimentarea sistemelor electrice și electronice ale mașinii. Deasemenea eficientizează stilul de condus. În mers, sistemul face mai ușoară schimbarea treptelor de viteză pentru o experiență de condus și mai confortabilă, așa cum se întâmplă și în cazul altor modele ca Mazda2, Mazda3 și CX-30 care folosesc această tehnologie. Pe lângă sistemul hibrid cu frânare regenerativă, versiunea actualizată CX-5 apare în Europa într-o nouă culoare, Alb Rodium, preluată de la vârful gamei SUV, modelul CX-60. Deasemenea, vine cu niveluri de echipare armonizate la nivel european și o serie de actualizări de conectivitate, cum ar fi accesul fără fir la Apple Carplay sau Android Auto, porturi USB tip C, iar ecranul central este tactil. Acesta are uneori momente în care reacționează cu o mică întârziere, aproape insesizabilă, dar există și butoane fizice pentru comenzile importante și aplicațiile preferate pentru navigație, rețele sociale, comunicații, muzică și multe altele.
Alte noutăți introduse de Mazda pe CX-5 sunt funcțiile Intelligent Drive Select și Modul Off-road care promit să transforme orice provocare într-o aventură distractivă. Iar stabilitatea și manevrabilitatea mașinii sporesc plăcerea de a conduce în orice situație. Tendința spre premium se simte la interior unde echiparea Homura oferă mai mult lux și confort cu tapițerie din piele neagră și fină cu cusături roșii, lumini ambientale și un sistem audio de înaltă fidelitate. Zgomotul de rulare e filtrat de habitaclul silențios care devine un loc de relaxare pură grație combinației de culori și nivelului ridicat de măiestrie japoneză. La sentimentul de liniște contribuie și cele mai noi tehnologii de siguranță activă, de la sistemul avansat care frânează automat pentru a evita o coliziune la viteze mici de oraș, până la pilotul automat cu senzori care reglează traiectoria și distanțele cu precizie milimetrică. Iar când drumul și vremea sunt dificile, tracțiunea integrală i-ACTIV asigură aderență perfectă și comută automat între tracțiunea pe două roți și cea integrală. Sistemul previne derapajele trimițând cuplul ideal la locul potrivit în momentul oportun pentru a îmbunătăți aderența și stabilitatea în viraje. Am putut simți cât de bine lucreaza sistemul pe toate tipurile de teren într-o călătorie din București până pe Transfăgărășan unde am ieșit puțin pe tăpșan și am urcat niște pante. Motorul de 2,5 litri și 194 CP e suficient de energic pentru a propulsa fără probleme cele aproape 2 tone ale vehiculului. Surprinzător, chiar și după reprize serioase de accelerare, setea de benzină a fost mai mică decat cea așteptată. La finalul testului, consumul mixt afișat a fost de numai 7 litri la 100 km. Există SUV-uri mai spațioase sau cu abilități off-road mai bune, dar felul în care se conduce Mazda CX5 este unic. Este agil și precis, capabil să schimbe direcția cu grație și fără ezitare, la fel ca fratele compact Mazda 3.
Alături de japonezele Toyota RAV4 și Honda CR-V și coreenele Hyundai Tucson și Kia Sportage, Mazda CX-5 este unul dintre cele mai bune SUV-uri compacte pentru familie disponibile în momentul de față pe piață. Diferența este că cei de la Mazda te fac să te simţi ca într-un BMW X3 de exemplu, sau un Audi Q3, lucru pe care e greu să pui un preţ. Adică îl poţi pune și în general e unul destul de mare, dar și satisfacția este pe măsură.