Probă de Drum - Lexus RX 450h
Unul dintre cele mai apreciate modele Lexus este SUV-ul RX a cărui primă generație a debutat în 1998 la Salonul de la Chicago.
Articol de Dan Creța, 01 August 2022, 07:04
La primul contact cu un Lexus, aveam așteptări mari întrucât auzisem mereu despre cât de confortabile și luxoase sunt aceste mașini care reușesc să îi transpună într-o stare specială atât pe șoferi, cât și pe pasageri. Senzația inițială a fost una cu totul aparte, ceva nou și în același timp familiar, ca o îmbrățișare plăcută și firească a unui prieten puternic și bun care te face să te simți protejat și răsfățat. Și are și cu ce. Aspectul exterior este impunător și robust, cu linii îndrăznețe realizate printr-o nouă tehnologie de pliere a metalului ce asigură muchii uniforme de-a lungul panourilor de caroserie. Maeștrii japonezi par să se fi gândit la toate. Pentru vizibilitate crescută pe ploaie, geamurile laterale au un strat special care respinge apa, iar ștergatoarele se opresc atunci când se deschide o portieră, pentru a nu stropi pasagerii.
La bord, rafinamentul e dus la un nivel superior printr-o izolare fonică de excepție, îmbunătățită și de calitățile fonoabsorbante ale sticlei folosite la parbriz și la geamuri. Sistemul audio are un sunet de înaltă fidelitate, îmbinările, cusăturile și toate finisajele sunt executate cu o atenție obsesivă pentru detalii, scaunele comode pot fi reglate în multiple poziții, iar pielea de o finețe deosebită poate fi regăsită aproape peste tot în habitaclu. Inserțiile din lemn și ornamentele din aluminiu sunt tăiate cu laser de specialiștii diviziei de instrumente muzicale Yamaha printr-un proces cu 14 pași întinși pe durata a 8 săptămâni. Toată atmosfera și funcționalitatea spațiului interior se datorează conceptului Omotenashi, filosofia ospitalității tradiționale japoneze, care anticipează nevoile călătorilor și oferă soluții pentru ele.
Am apreciat în mod deosebit suportul vertical de telefon ideal amplasat sau suportul de pahare optimizat cu elemente aderente pentru a permite șoferului să deschidă capacul unei sticle cu o singură mână.
Sistemul de climatizare extrem de sofisticat merită un capitol aparte în povestea Lexus. Acesta ajustează automat încălzirea sau ventilatia în scaune în funcție de diferența de temperatură dintre interior și exterior, iar senzorii măsoară temperatura corpului uman și nivelul radiațiilor solare care ajung în mașină, calibrând ventilația astfel încât climatul de la bord să fie perfect. Totodată, sistemul S-Flow ajustează automat climatizarea doar pentru locurile ocupate de pasageri, iar sistemul Nano emite particule microscopice încărcate negativ care îngreunează praful sau alergenii pentru a îi fixa spre podea. Multe alte asemenea inovații ar putea face diferența dintre Lexus RX450 și competitori ca BMW X5, Mercedes GLE, Audi Q5 sau Volvo XC90.
Însă, până la noua generație ce urmează să apară, japonezii rămân oarecum în urmă cu sistemul multimedia cam stufos și greu de controlat prin touchpad, deși compensează cu un ecran tactil generos. Un întreg ecosistem de tehnologii de siguranță face aproape imposibil să atingi cu mașina pietoni și cicliști sau alte mașini și obiecte din jur la viteze mici. Pentru confort suprem, suspensia adaptivă variabilă filtrează denivelările cu până la 650 de setări diferite pentru parametrii de amortizare. Cât despre performanța dinamică, ei bine, cu un motor V6 de 3,5 litri benzină aspirat, secondat de două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, sistemul full hibrid al lui RX 450h oferă o putere totală de 313 cai nărăvași, mai ales în modurile Sport și Sport Plus, atunci când ai nevoie de herghelie în plin galop. În mod surprinzător, chiar și la un mers sportiv, consumul mediu nu depășește 10 litri la 100 km, avântul fiind bine temperat de transmisia cu raport variabil continuu.
Mașina ar putea să pară scumpă, dar atunci când rulezi pur electric, nu e nimeni mai relaxat ca tine în traficul aglomerat din oraș, acolo unde Lexus redefinește starea de zen.