Probă de Drum - Honda Jazz Crosstar Hybrid
Șoferii care își doresc să fie mai ecologici, dar încă nu sunt pregătiți să facă trecerea la propulsia electrică, pot să aleagă dintre vehiculele hibride apărute în ultimii ani.
Articol de Dan Creța, 29 Decembrie 2020, 15:43
Honda Jazz Crosstar este o mașină de oraș fără concurență reală dacă o comparăm cu alte modele din clasa ei. Ca formă și dimensiuni seamănă cu Sandero Stepway, însă tehnologia superioara de sub capotă e asemanatoare cu hibridele avansate de la Toyota. Și asta pentru că vorbim de un vehicul complet hibrid care în mediul urban poate rula aproape integral în modul electric alimentat de o baterie litiu-ion care se reîncarcă rapid în timpul mersului la decelerare și frânare.
Avem un motor electric de 109 CP și unul pe benzină de 1,5 litri si 97 CP, conectate la un generator si o baterie printr-o transmisie inovatoare și toate funcționează împreună oferind un răspuns direct și liniar. Pentru o experiență de condus dinamică și eficientă, configurația selectează imperceptibil unul din cele 3 moduri de funcționare: electric, hibrid si termic, fără vreun decalaj sesizabil în momentul tranzițiilor. În oraș, eficiența optimă este obținută prin tranziții automate între modul Electric și modul Hybrid.
Pe drumuri rapide, la accelerare puternică, motorul pe benzină primește un plus de putere de la motorul electric. Rezultatul e o călătorie fără efort, confortabilă, indiferent dacă rulezi în zone urbane sau pe autostradă. Eficiența sistemului hibrid se transpune în emisii reduse de noxe și un consum scăzut de combustibil. După un drum de 500 de km prin zone urbane și rurale am consumat doar 5 litri la suta de km, ceea ce m-a făcut să îmi doresc acest gen de tehnologie.
Dar cel mai mult la Honda Jazz Crosstar mi-a plăcut poziția la volan și vizibilitatea excelentă de la bord care amplifică senzația de siguranță și de încredere în timpul condusului. Scaunele confortabile din față sunt încălzite și îmbrăcate într-un material textil rezistent la apă, iar cele din spate, ei bine, acestea sunt fermecate. Sistemul numit Magic Seats permite rabatarea lor în diverse configurații pentru a obține spații de încărcare a unor obiecte mari care trebuie transportate pe verticală. M-a încântat și numărul mare de locuri de depozitare de diferite dimensiuni și faptul că de o parte și de cealaltă a planșei de bord, Honda a introdus câte un suport pentru pahare sau sticle în dreptul gurilor de ventilație pentru a răci băuturile vara și pentru a le menține calde iarna. M-a dezamăgit puțin forma volanului cu două spițe și lipsa unor leduri de iluminare la butonul de avarie sau la pozițiile de transmisie.
Dar acestea sunt doar niște detalii minore, pentru că la cel mai important capitol japonezii excelează prin sistemul complex de siguranță activă Honda Sensing care acoperă o multitudine de funcții. Te avertizează în cazul unei coliziuni iminente și poate chiar frâna în locul tău. Te avertizează la părasirea benzii de circulatie și poate controla direcția astfel încât să rămâi pe drum. Sistemul de Cruise Control Inteligent-Adaptiv poate detecta la viteze mari dacă un vehicul aflat pe o bandă alăturată vrea să treacă brusc în fața ta și ajustează în avans viteza pentru a evita o coliziune. Multe alte asemenea funcții utile sunt disponibile în dotarea standard și sunt capabile să reducă cele mai multe riscuri care pot apărea în timpul unei călătorii.
În plus, ca vehicul full hibrid, Honda Jazz Crosstar beneficiază de Ecobonus și oferă șansa unei conștiințe ceva mai curate atunci când ești la volan și te gândești cumva la probleme legate de mediu.