Probă de Drum - Ford Ranger RAPTOR
O simplă atingere a butonului Start și sunetul motorului diesel de 2 litri s-a auzit delicat în cabina celui mai puternic și musculos pickup de pe piața europeană.
Articol de Cătălin Cîrnu, 17 Iulie 2020, 17:26
O simplă atingere a butonului Start și sunetul motorului diesel de 2 litri s-a auzit delicat în cabina celui mai puternic și musculos pickup de pe piața europeană, unde fratele mai mic Ranger se duelează cu modelele concurente precum Mitsubishi L200, Isuzu D Max, Nissan Navara ori Volkswagen Amarock. Raptor face parte dintr-o categorie superioară, cu nerv și cu performanțe remarcabile pe orice suprafață de rulare: de la teren nisipos sau extrem de alunecos, la drumuri de munte cu pietre colțuroase ori autostradă. Americanii le-au dedicat europenilor acest 4x4 croit după iconicul F 150 din SUA. Raptor depășește orice barieră, iar echiparea propulsorului biturbo de 213 CP, cu o cutie de viteze în 10 trepte (cea de pe Ford Mustang), îi oferă și un consum redus de carburant, undeva sub 11 litri la 100 de km parcurși.
Deși masiv la prima vedere, cu o alură care impune respect, Raptor este versatil și manevrabil, dar îți poate crea probleme în parcările din marile orașe aglomerate datorită dimensiunilor generoase. Se conduce cu ușurință și, în pofida gabaritului, etalează o notă de sportivitate remarcabilă, cu un demaraj foarte bun și cu o viteză de croazieră pe autostradă, cea regulamentară de 130 k/h, ce-ți creează impresia că nici nu ai plecat de pe loc.
Adevăratele performanțe sunt cele din off-road, amintindu-mi de lansarea mondială de anul trecut din Maroc, unde dunele de nisip străbătute confortabil și fără riscuri au părut doar delicatese servite pe malul Atlanticului. Căci Raptor nu se teme nici când urcă la munte pe drumuri desfundate și alunecoase ori troienite de zăpadă.
Are selector cu 6 moduri de rulare: normal, sport, zăpadă/macadam/iarbă, noroi/nisip, teren pietros și baja. Întrucât vorbim despre un pick-up, bena are o lungime de 1.5 metri și beneficiază de o deschidere facilă a ușii pe care americanii au echipat-o cu balamale potrivite. Musculos dar mai puțin forțos, deoarece capacitatea de tractare este de numai 2,5 tone, cu o tonă mai mică decât în cazul unui Ranger standard.
Interiorul este rafinat, cu inserții de piele cu cusături albastre, iar sistemul sync3 oferă toate soluțiile chiar și pentru cei mai mofturoși șoferi ori pasageri.
La capitolul siguranță, Ranger Raptor beneficiază de un control al stabilității care include și un asistent împotriva răsturnării. Există și un sistem pentru menținerea stabilității la tractarea unei remorci și controlul adaptiv al încărcăturii. Nu lipsesc sistemul de menținere a benzii de rulare, frânarea automată în situații de urgență cu posibilitate de detectare a pietonilor, precum și recunoașterea semnelor de circulație.