Probă de Drum - Ford Mustang Mach-e
Modelul Ford Mustang Mach-e este deja lansat în Europa cu vânzări excelente în Norvegia, unde domină clasamentul ultimelor luni.
Articol de Cătălin Cîrnu, 27 Decembrie 2021, 12:00
Mach-e se bazează pe multe atuuri, dar în principal pe autonomia de aproximativ 500 de km, care îți oferă posibilitatea unor deplasări lungi până la stațiile de încărcare. Pe care le găsești destul de ușor în marile orașe unde densitatea lor este rezonabilă, dar situația devine problematică dacă urci la munte, în Sinaia, Predeal sau Poiana Brașov. E adevărat că prin PNRR, România urmează să construiască mii de stații de încărcare pe tot cuprinsul țării. Mustang electric seamănă destul de puțin cu varianta clasică echipată cu propulsorul V8 sau cu cel în patru cilindri în linie, și detaliul ușor straniu este că lipsește sunetul ultracunoscut de "muscle car".
Dar într-o lume în care omenirea se plânge de poluarea uriașă, pașii făcuți de Ford alături de marile companii auto de pretutindeni se îndreaptă în direcția dorită. Mach-e este un automobil puternic. Se bazează pe tracțiune integrală datorită celor 2 motoare electrice, care asigură 350 de CP și un start lansat, ai nevoie de doar 5 secunde pentru ca armăsarul celor de la Ford să atingă viteza de 100 de km/h. Saltul poate continua până la 180 de km/h, doar atât pentru că mașina are viteza limitată electronic din fabrică.
Bateriile produc 88 de kwh și se încarcă în funcție de posibilități. La priza din garaj ai nevoie de vreo 24 de ore, iar la o stație de 50 KW trebuie să aștepți un ceas și jumătate. Dacă puterea crește apar și zâmbetele. La una dintre puține stații de încărcare din București, de 80 de KW am avut nevoie de o pauză mult mai scurtă, cam cât durează o repriză a unui meci de fotbal, dar și cheltuiala a însumat aproape 100 de lei. Aici se face diferența, un Mustang hrănit cu combustibil îți mai scotea din buzunar încă vreo 300 de lei.
Mach-e are mai multe moduri de rulare: Whisper, Active și Untamed, ultimul oferindu-ți plusul de adrenalină și de sportivitate al oricărui Mustang classic. SUV-ul e greu, trece de 2 tone, la virajele strânse se ține bine, însă simte orice denivelare din șosea. Ba chiar dă impresia că este nărăvaș la trecerea peste obstacole gen bumpere, limitatoare de viteză sau trecerile de cale ferată.
Despre design cu greu îmi găsesc cuvintele. Doar privirile celor din jur la apariția mașinii spun totul. Mach-e pare decupat dintr-un film SF, cu portiere care se deschid prin simpla atingere a unui buton ce cu greu poate fi zărit. Iar dacă vrei să-l lași pornit, atunci ai posibilitatea să tastezi un cod doar de tine știut pentru a bloca portierele. La interior, tableta are dimensiuni generoase, 40 de cm, încât trăiești cu senzația că poți urmări serialele favorite chiar și în sistem 4K. Iar cu noul Sync 4 ai nevoie de talent de IT-ist întrucât setările nenumărate le poți descoperi în totalitate doar în timp. Într-un cuvânt, ai parte de: Supertehnologie!
Americanii au desenat și un interior ergonomic și cu mult rafinament: avem piele ecologică perforată, cusături în contraste plăcute ochiului și inserții de efect pe bord. Spațiu suficient pentru șofer și pasageri și un portbagaj cu dimensiuni peste așteptări - un volum de 400 de litri. Altfel spus, Mach-e aduce cu Mustang, dar are puține lucruri în comun. Doar silueta și emblema unui model care confirmă promisiunile celor de la Ford care au de gând să electrifice toată gama automobilelor. Iar următorul pas ar putea fi varianta electrică a actualului hibrid Puma, mai aproape de Jaguar i-Pace, concurentul direct al frățiorului mai mare. În segmentul SUV-urilor electrice de clasă medie îi găsim și pe Mercedes-Benz EQC, BMW iX3, Audi Q4 Sportback e-tron, Skoda Enyaq iV și Tesla Model Y.