Probă de Drum – Ford Fiesta ST
Una dintre cele mai emblematice mașini din istoria auto care a reușit să cucerească mai multe generații de șoferi este Ford Fiesta.
Articol de Dan Creța, 31 August 2021, 16:19
Fiesta ST 200 CP de zambet satisfacut. Cam așa se recomandă versiunea sportivă a compactei citadine pregătite de specialiștii de la Ford Performance. Și oamenii chiar au dreptate. Cu un motor de 1.5 litri supra-alimentat și un cuplu de 290 Nm, micul bolid accelerează de la 0 la 100 în doar 6,5 secunde și poate atinge viteza maximă de 232 de km/oră cât ai zice tot ce-am spus eu deja despre ea. Mașina arată bestial în culoarea Red Race, iar cu kitul de caroserie performant, suspensiile sport, jantele din aliaj, evacuarea activă și spoilerul dimensionat perfect, este practic definiția a ceea ce numim un hot-hatch.
O nălucă roșie care te ispitește din start cu modul launch control pentru sprinturi perfecte de la semafor. Fiesta ST se întrece în segmentul ei cu rivali ca VW Polo GTI, Suzuki Swift Sport, Hyundai i20 N sau Toyota GR Yaris, cu Mini Cooper S sau Renault Clio RS, dar se distinge dintre toate prin manevrabilitatea de excepție.
Totodată oferă cele mai multe dotări în echiparea standard. Pe lângă scaunele sport Recaro cu susținere perfectă primești aer condiționat, parbriz încălzit, acționare fără cheie, senzori de ploaie, geamuri fumurii și pilot automat. O echipare superioară îți asigură, pe lângă pachetul de performanță, anvelope Michelin pe jante de 18 inci, oglinzi rabatabile electric, încălzire în scaune și în volan, asistență la parcare, păstrarea benzii de mers și frânare de urgență, cameră pentru mersul cu spatele, fază lungă automată, sistem audio premium și conectivitate Android sau Apple. Iar când te poți bucura de toate aceste tehnologii atât de inteligente și utile, te întrebi cum te-ai descurcat fără ele până acum. Oricât de dotată sau atractivă e mașina, discuțiile revin mereu și mereu la modul irezistibil în care se conduce.
Felul în care stă pe drum și se așează în viraje, răspunsul instantaneu al accelerației și direcția precisă, suspensiile setate să fie mai rigide pentru a transmite o dinamică ridicată și o senzație clară de stabilitate și de control permanent. Există însă un preț de plătit pentru acest sentiment și anume un confort mai redus în timpul rulării, în special pe tronsoane de drum cu denivelari. Dar pentru o mașină sportivă, e un lucru care ar putea fi considerat un compliment. Sunetul tobei de evacuare este unul dintre cele mai agresive pe care le poți auzi printre bolizii de pe șosele și prinde viață gutural încă de la prima cheie. Mă rog, de la primul buton, pentru că noua Fiesta ST are pornirea din buton și sistem start/stop.
Poți alege dintre cele 3 moduri de conducere: Normal, Sport și Pistă, fiecare cu setări care reglează performanța mașinii, modificând poziția clapetei de accelerație, răspunsul pedalei de frână, al suspensiilor și al direcției, toate combinate cu un vector de cuplu îmbunătățit și cu șasiul reglat pentru performanță. În plus, modul Pistă decuplează controlul tracțiunii și relaxează controlul stabilității pentru o implicare maximă a șoferului. Sau a pilotului, pentru acuratețe. Pe circuit, pe autostradă sau pe străzile orașului, Fiesta ST e un soi de lucru viu care țâșnește, virează și se strecoară dintr-un loc în altul în cel mai natural mod posibil.